Gecontroleerde immobilisatie van voer- en vaartuigen bij overslag
Beschrijving
Het starten van een motor in een gaswolk kan tot een ontsteking van die wolk leiden, en dus is de motor opzetten bij een activatie van het noodstopsysteem door gasdetectie af te raden. Voorkomen van ongecontroleerd wegrijden van een voer- of vaartuig dat met een opslagtank (tijdens het vullen) of verdeelzuil (tijdens tanken of bunkeren) is verbonden, is in dat geval essentieel om schade aan de installatie, voer- en/of vaartuigen en LNG-vrijzetting te voorkomen. In andere noodsituaties kan het daarentegen wel aangewezen zijn dat de LNG-tankwagen wel kan wegrijden. In dat geval is het dan belangrijk dat de LNG-tankwagen in de juiste rijrichting gepositioneerd staat (zie ook bouwen, exploiteren en onderhouden volgens een code van goede praktijk).
Middelen die voor gecontroleerde immobilisatie ingezet kunnen worden, zijn wielkeggen bij het tanken en lossen van vrachtwagens, en tijdelijke verankering van een schip aan de kade. Een koppeling van het ESD-systeem met dat van de tankwagen is niet voor alle noodsituaties aangewezen, maar in geval van bepaalde activatiescenario’s van het noodstopsysteem, zoals een geactiveerde gasdetector, kan dit wel aangewezen zijn (zie Voorzien van een gekoppeld noodstopsysteem (emergency shutdown - ESD)).
Er bestaan ook veiligheidsmaatregelen die op de LNG-tankwagen geïnstalleerd worden om automatisch de remmen te activeren. Dit is een zogenaamd brake activation system dat geactiveerd wordt bij het openen van de trailercabine, openen van de kleppenkast van de LNG-tankwagen, of bij het uitnemen van de losslang uit de houder.
Toepasbaarheid
Het doel van deze maatregel geldt voor alle types overslag waarbij een mobiele eenheid betrokken is (bv. een LNG-leverende truck bij een truck-to-ship bunkeroperatie).
Voordeel voor milieu/veiligheidsniveau
Er zijn in dit hoofdstuk reeds andere maatregelen zoals breakaway-koppelingen besproken, die een tweede beschermingslaag[61] tegen vrijzetting bieden wanneer de eerste beschermingslaag faalt.
Het is echter van belang om in eerste instantie te voorkomen dat een breekkoppeling in actie moet komen. Hiervoor kan een pneumatische blokkering van de remmen (d.m.v. een brake activation system) op de leverende tankwagen voorzien worden.
Financiële aspecten
De meerkost van deze maatregel is verwaarloosbaar in vergelijking met de investerings- (CAPEX) en operationele (OPEX) kosten van de installatie.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Lucht | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Overige | Globaal - milieu | Externe veiligheid | Economisch |
Gecontroleerde immobilisatie van voer- en vaartuigen bij overslag | + | + | + | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
- Legende
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/--Negatief of zeer negatief effect
- -Negatief effect
- +/--Positief of zeer negatief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect
- +/0Positief of geen/verwaarloosbaar effect
- +Positief effect