Gebruik van biobased bitumen
Beschrijving
Bitumen ontstaat door de destillatie van aardolie. Het blijft als de zwaarste fractie over bij het destillatieproces. Ofschoon de voorspellingen zijn dat voor de komende 50 tot 100 jaar nog voldoende reserve beschikbaar is, wordt toch gezocht naar alternatieven die mogelijk wat betreft de CO2-footprint een beter profiel hebben. Alternatieven zijn biobitumen op basis van olie uit koolzaad of een andere plantaardige herkomst.
Bio-oliën kunnen worden gemaakt uit een groot scala van biomassa bronnen met verschillende chemische en fysische eigenschappen. De bio-olieën moeten op hun beurt door hun oorsprong op verschillende wijzen worden omgevormd tot biobitumen die voldoen voor het gebruik in asfalt.
Biobitumen kunnen op 3 manieren worden ingezet bij asfaltproductie:
- Als direct alternatief voor wegenbitumen (100 % vervanging)
- Als aanvulling van wegenbitumen (25 %-75 % vervanging)
- Als modificator van wegenbitumen (<10 % vervanging)
Toepasbaarheid
Er bestaan een aantal producten op de Europese markt. Végécol is het eerste biobitumen op de markt dat de volledige vervanging van wegenbitumen beoogt. Dit product is in 2004 gepatenteerd door Colas SA. Ook Shell heeft een product op de markt, nl. Shell Floraphalte. Beide producten zijn doorzichtig maar kunnen gekleurd worden en worden daarom ook vooral toegepast in gekleurd asfalt zoals voor voet- en fietspaden.
De nodige aandacht moet zeker gaan naar de bronnen voor het maken van biobased bitumen. Aangezien deze vervaardigd worden van planten, bv. tomatenplanten, moet er op gelet worden dat er geen conflict ontstaat tussen voedselconsumptie en de productie van biobased bitumen. In de studie Venema, A., 2012 is een voorbeeld voor Nederland uitgewerkt waarbij de conclusie is dat de huidige productie van plantenresten zou moeten verviervoudigen om de productie van asfalt te kunnen volgen.
In Vlaanderen zijn er op vraag van klanten een aantal projecten met biobased bitumen uitgevoerd in de afgelopen jaren. Deze techniek wordt momenteel praktisch niet toegepast.
Milieuaspecten
Het toepassen van dergelijke materialen resulteert in een vermindering van het gebruik van minerale grondstoffen en beperkt het energieverbruik door de lagere verwerkingstemperatuur en de vermindering van het benodigde transport. In vergelijking met wegenbitumen heeft biobased bitumen een betere CO2 footprint.
Financiële aspecten
De prijs van biobitumen ligt momenteel 10 keer hoger dan wegenbitumen (Asfaltsector, 2012). Dit zal één van de belangrijkste doorslaggevende factoren zijn voor een gedegen introductie in de markt van asfaltproductie.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Stof en geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Globaal - milieu | Economisch |
Gebruik van biobased bitumen | - | + | 0 | 0 | - | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | + | --/- 1 | Nee |
- Legende
- +Positief effect
- 0/+Soms geen, soms positief effect
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/0Soms negatief, soms geen effect
- -Negatief effect
1 Momenteel zijn biobased bitumen zeer kostelijk t.o.v. standaard bitumen.