Recyclage van asfaltgranulaten door toevoeging van verjongingsolie

Beschrijving 

Bitumen bepalen voor een groot deel de eigenschappen van het asfalt en zijn aan strikte kwaliteitsnormen gebonden. De veroudering van bitumen zorgt voor een bros en star gedrag van asfalt wat gemakkelijk scheurt en rafelt. Twee problemen doen zich bij het recycleren voor: de problematiek van de inhomogeniteit van het asfaltgranulaat én de veroudering van bindmiddel in datzelfde asfaltgranulaat. Dit laatste kan worden opgelost met aanvulling van flexibeler gemaakte dakbedekkingsbitumen waardoor  totaalrecycling mogelijk wordt.

Het breken en zeven naar productiematen is een haalbare techniek om de inhomogeniteit op te lossen. Het zo bewerkte asfaltgranulaat is vergelijkbaar met de gangbare productiematen van het mineraal granulaat, zij het dat het al bitumen bevat.

Door zeer diepgaand te kijken naar de samenstelling en het gedrag van bitumen kan goed worden vastgesteld wat er in verouderingsprocessen gebeurt. In hoofdzaak zijn dit twee processen: oxidatie en kristallisatie. De oplossing om beide processen aan te pakken is gevonden in het toevoegen van een natuurlijke harssoort die voor een deel gebruikt wordt in de verfindustrie. De via destillatie verkregen lichtere componenten van deze hars worden gebruikt als drager voor verf. Het restant werd als brandstof bij een energiecentrale verstookt. Door toevoeging van 0,2 % van deze opgewaardeerde afvalstroom en aanpassing van de samenstelling van het asfaltmengsel wordt het nodige evenwicht tussen stijfheid en flexibiliteit van de bitumen herwonnen.

Het uiteindelijke asfaltmengsel bestaat volledig uit gerecycleerde materialen.

Verjongingsolie is een algemene term voor een watervrij bindmiddel, arm aan asfaltenen en rijk aan organische verbindingen, toegepast om bitumineuze materialen te regenereren (verjongen). Buiten de besproken harssoort zijn er andere verjongingsolieën op de markt (Molenberg, H., 2013).

Toepasbaarheid

De resultaten van onderzoeksproeven die zowel op het niveau van de grondstoffen (bitumen - onderzoek) als de mengsels, constant vergeleken zijn met de originele uitgangspunten geven aan dat aan alle eisen van de eigenschappen wordt voldaan. De asfaltmengsels zijn dus gelijkwaardig aan mengsels gemaakt via het standaard proces.

De techniek is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Rasenberg  en wordt ML-TRAC genoemd, wat staat voor Multi Life Total Recycling Asphalt Concrete. De innovatie ‘100 % gerecycled asfalt’ is als octrooi vastgelegd door Rasenberg.

Milieuaspecten

De grote winst zit in het verminderen van CO2 uitstoot en het duurzaam karakter vanwege het niet hoeven aanspreken van primaire bouwstoffen in het uiteindelijke asfalt wat op deze manier voor 100 % uit restproduct bestaat.

Berekeningen laten zien dat gedurende de levenscyclus 2300 ton CO2 bespaard wordt per 100.000 ton asfalt. Dit als gevolg van een besparing van energie van 31.200 GJoule. En dit niet voor een enkele levenscyclus maar voor vele generaties. Want dit proces kan zich in principe eindeloos blijven herhalen zoals de naam ML-TRAC aangeeft.

Financiële aspecten

Gegevens over investeringen of kosten zijn niet gekend.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemStof en geurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluid en trillingenGlobaal - milieuEconomisch
Recyclage van asfaltgranulaten door toevoeging van verjongingsolieNee
  • Legende
  • +
    Positief effect
  • 0/+
    Soms geen, soms positief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbaar effect
  • -/0
    Soms negatief, soms geen effect
  • -
    Negatief effect

1 De innovatie ‘100% gerecycled asfalt’ is als octrooi vastgelegd.

2 Het energieverbruik van de asfaltcentrale zelf zal niet dalen maar de energie voor transport van mineralen wel waardoor het energieverbruik voor het aanleggen van een asfaltverharing in zijn totaliteit daalt.