Gebruik van actiefkoolfilters voor bitumentanks
Beschrijving
Naast de twee voorgaande technieken kunnen actieve koolfilters, de ademverliezen van de tanks ook opvangen (EAPA, 2007). Deze filters vereisen een regelmatig onderhoud en veroorzaken een bijkomende afvalstroom.
Voor meer informatie rond deze maatregel wordt verwezen naar de technische fiche van actief kool adsorptie (Stouthuysen, P. et al, 2012) in de Gids Luchtzuiveringstechnieken.
Toepasbaarheid
Voor het gebruik van actief kool zijn er een aantal randvoorwaarden, zoals een beperkte temperatuur en een beperkte vochtigheidsgraad, waarmee rekening moet worden gehouden. De maatregel wordt beperkt toegepast door asfaltcentrales in Europa maar niet in Vlaanderen.
Milieuaspecten
Bij goed onderhoud van de filters kunnen emissies ten gevolge van het verladen van bitumen tot nul worden gereduceerd. Er ontstaat een bijkomende afvalstroom.
Financiële aspecten
Voor meer informatie rond deze maatregel wordt verwezen naar de technische fiche van actief kool adsorptie (Stouthuysen, P. et al, 2012) in de Gids Luchtzuiveringstechnieken.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Stof en geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Globaal - milieu | Economisch |
Gebruik van actiefkoolfilters voor bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | + | - | - | 0 | -/+ | --/- | Nee 1 |
- Legende
- +Positief effect
- 0/+Soms geen, soms positief effect
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/0Soms negatief, soms geen effect
- -Negatief effect
1 De techniek is voor asfaltcentrales niet kosteneffectief t.o.v. 4.2.19. Een asfaltcentrale is echter vrij om deze techniek alsnog in te zetten.