Bij aanbrengen (spuiten) en drogen van lakken: Vermindering van verlies van warmte bij spuitcabines, -kasten en -wanden
Beschrijving
Bij spuitcabines, -kasten en -wanden worden grote hoeveelheden lucht aangezogen en vervolgens weer afgezogen. D.m.v. onderstaande technieken (maatregelen) wordt zowel op verbruik van elektriciteit (van o.a. de ventilatoren) als op verlies van warmte via de afgezogen lucht bespaard:
- Bij de aankoop en de installatie van spuitcabines zorgen dat de lucht wordt aangezogen via een zo klein mogelijke aanzuigopening en zorgen dat een optimale luchtsnelheid wordt gehanteerd;
- De spuitcabines voorzien van dubbele deuren/luchtgordijnen;
- De luchtkanalen tussen de branders en de spuitcabines voorzien van een goede isolatie (bv. uit glaswol);
-
De afzuiging van de spuitcabines verminderen of uitschakelen als er enige tijd niet wordt gespoten*;
De afzuiging van de spuitcabine en eventueel ook de pomp van het waterscherm (natte filter) kunnen meestal zonder bezwaar uitgeschakeld worden als er enige tijd niet wordt gespoten. Voor de automatische uitschakeling van de apparatuur na het spuiten is de volgende eenvoudige regeling beschikbaar:
Voor zowel handmatig spuitwerk als ook bij geautomatiseerd spuitwerk kan een sensor op de persluchtleiding van de spuitapparatuur geplaatst worden. Als de spuitapparatuur wordt uitgezet, wordt de apparatuur (afzuiging, pomp of bediening) zonodig na een bepaalde in te stellen tijd ook uitgeschakeld. Wel is de automatische uitschakeling van de afzuiging van de spuitcabine zodanig afgesteld dat alle lakdeeltjes zijn afgezogen. -
De afgezogen lucht van de spuitcabines recirculeren via een discontinu recirculatie systeem (intermitterend recirculatie systeem)*;
De spuitcabine wordt voorzien van een recirculatieklep. Tijdens het spuiten wordt de opgewarmde lucht normaal naar buiten afgevoerd. Zodra gedurende een bepaalde tijd niet wordt gespoten, wordt de afgezogen lucht intern gecirculeerd. De afgezogen lucht gaat door een goed gedimensioneerde en onderhouden filter en wordt via de recirculatieklep terug in de spuitcabine gestuurd (eventueel met bijvoeging van een bepaald percentage buitenlucht, bv. 10%). De bediening van de recirculatieklep kan gekoppeld worden aan de bediening van het spuitpistool, zodat de spuitcabine automatisch gaat recirculeren als wordt gestopt met spuiten. Deze vorm van recirculatie is interessant als lakken met warme lucht worden gedroogd in de spuitcabine.
* Bij beide installaties wordt rekening gehouden met de arbeidsomstandigheden, zoals:- De applicateur is niet in de ruimte aanwezig waar de werkstukken uitdampen bij droging;
- Voor recirculatie is het systeem voorzien van een goed gedimensioneerde en onderhouden filter;
- …
Proces(sen)
Lakken: aanbrengen van lakken nl. spuiten
Ontwikkelingsstadium
Bewezen techniek.
Toepasbaarheid
De toepasbaarheid is groot:
- Het gebruik van dubbele deuren is toepasbaar bij de meeste spuitcabines.
- Het automatisch verminderen of uitschakelen van de afzuiging van de spuitcabines is overal toepasbaar, maar is vooral aantrekkelijk voor bedrijven waar discontinu wordt gespoten.
- Het is mogelijk bestaande spuitcabines aan te passen zodat recirculatie mogelijk wordt. Dit kan soms op zeer eenvoudige wijze, maar soms zijn bouwkundige aanpassingen noodzakelijk. Het kan bv. nodig zijn om de toe- en afvoer van lucht dichter bij elkaar te plaatsen. Recirculatie is niet haalbaar als het gasverbruik voor verwarming van de ingaande lucht lager is dan 3.000 m³/jaar. De techniek is met name interessant bij nieuwbouw of renovatie.
Voor- en nadelen milieu
-
Energiebesparing;
-
Vermindering van hiermee samenhangende emissies (verbrandingsgassen).
De energiebesparing kan aanzienlijk zijn. Bij een gedeeltelijke recirculatie van de afgezogen lucht kan al 25% op de verwarmingskosten voor de spuitcabine bespaard worden. De energiebesparing is echter sterk afhankelijk van o.a. het debiet en de mate van recirculatie (% toegevoegde verse lucht).
Rekenvoorbeeld: Indien de tijd waarin de lucht volledig wordt uitgestoten met 25% wordt gereduceerd en in deze periode voor 80% wordt gerecirculeerd, dan zal het verbruik voor de verwarming van de spuitcabine met maximaal 20% verminderen.
Financiële aspecten
-
Investering (exclusief bouwkundige aanpassingen):
-
Vanaf ca. € 200 voor een sensor op de persluchtleiding, exclusief printplaat/eenvoudige circulatie-unit (bij een zeer eenvoudige schakelkast is ook aanvullende apparatuur nodig). Dezelfde regeling inclusief een eenvoudige circulatie-unit met kleppen kost ongeveer € 1.400.
-
Een complete eenvoudige afzuigwand met recirculatie kost ca. € 4.000 tot € 6.000. Daarnaast bedragen de kosten voor een luchttoevoer-unit eveneens ca. € 5.000.
-
-
Aspecten die de terugverdientijd bepalen:
-
omvang van de spuitactiviteiten;
-
vervuiling van de filters (afhankelijk van de toegepaste laksoorten en spuittechnieken).
-
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Waterverbruik | Bodem | Stof en geur | Afval | Grond- en hulpstoffen | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Globaal - milieu | Economisch |
Bij aanbrengen (spuiten) en drogen van lakken: Vermindering van verlies van warmte bij spuitcabines, -kasten en -wanden | Ja |
- Legende