Gesloten houden van niet-gereinigde vaten gedurende opslag / Gesloten houden van mangaten in afwachting van reiniging

Beschrijving

De opslag van vaten met vluchtige en/of sterk geurende ladingsrestanten, kan aanleiding geven tot luchtverontreiniging en/of geurhinder door verdamping van ladingsrestanten uit niet-gesloten vaten. Tevens kan de opslag van niet-gesloten vaten aanleiding geven tot waterverontreiniging door het meespoelen van ladingsrestanten met het afstromend hemelwater (bij niet-overdekte opslag). Indien de opslag niet op een vloeistofdichte vloer gebeurt, is er bovendien risico op bodem- en grondwaterverontreiniging.

Om deze problemen te vermijden, zal een vatenreiniger de niet-gereinigde vaten bij opslag gesloten houden met de bijhorende stoppen en sluitingen.

Ook tanks worden, in afwachting van de reiniging, gesloten gehouden om luchtverontreiniging en/of geurhinder door verdamping van ladingsrestanten te vermijden. Het mangat wordt dus pas bij het starten van de reiniging geopend, of voor een visuele controle op de aanwezigheid van restlading.

Handelingen op de site van de tankcleaner wanneer VOS- of geurhoudende producten worden gelost[1] dienen enkel door operatoren gesteld worden, en niet door externen/chauffeurs. Dit geldt in het bijzonder voor handelingen op de reinigingsbaan. Deze instructies kunnen opgenomen worden in procedure(fiches) die aan de chauffeurs overhandigd worden.

Toepasbaarheid

  • Techniek is bewezen.
  • Techniek verlaagt risico’s op brand, ontploffing en arbeidsongevallen.
  • Techniek heeft geen noemenswaardige technische beperkingen.

Milieuvoordeel

  • Beperking van emissies naar lucht, oppervlaktewater, bodem en grondwater.

Financiële aspecten

  • Vermeden kosten ~ verontreiniging van lucht, oppervlaktewater, bodem en grondwater, zuivering en sanering, incl. vermeden heffingen.

Bronnen

  • (Huybrechts, Vercaemst, & Dijkmans, 2003)


[1] Geen enkele handeling door de chauffeurs laten uitvoeren is praktisch niet mogelijk en onveilig omdat:

  • De bediening van elke vrachtwagen kan verschillen (bv. het spoelen van de pomp, de bediening van de kleppen), en
  • Het openen van knellende afsluitingen omwille van veiligheidsredenen (en verantwoordelijkheden) door de chauffeur zelf gebeurt (en niet door eigen personeel) (persoonlijke communicatie, Saskia Vandenheede (TWZ), 2021)

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGeluid en trillingenImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Gesloten houden van niet-gereinigde vaten gedurende opslag / Gesloten houden van mangaten in afwachting van reinigingJa
  • Legende