Kiezen voor een schonere brandstof

Beschrijving

Emissies van SO2 ontstaan ten gevolge van oxidatie van het in de brandstof aanwezige zwavel. Voor stofemissies geldt hoe hoger het asgehalte in de brandstof, hoe hoger de emissies zullen zijn. Ook voor NOx blijkt dat hoe groter het N-gehalte in de brandstof is, hoe groter het aandeel fuel NOx zal zijn.

Het is duidelijk dat de brandstofsamenstelling en –eigenschappen een belangrijke rol spelen met betrekking tot emissies. Een belangrijke preventieve maatregel is dan ook het kiezen voor een schonere brandstof.

Aardgas is een vaak gebruikt voorbeeld van ‘een schonere brandstof’: het bevat bijna geen zwavel of onbrandbare gassen en het asgehalte is zeer laag. De emissies bij het verbranden van stookolie zijn doorgaans ook vrij beperkt, hoewel hierbij het type stookolie bepalend is voor het N-, S- en asgehalte van de brandstof en aldus de gevormde emissies. Vanuit emissiestandpunt zijn kolen de minst aangewezen fossiele brandstof. Zowel naar NOx-, SO2- als stofemissies toe presteren deze brandstoffen doorgaans het slechtst.

Om vorming van schadelijke emissies te voorkomen is het kiezen voor een schone brandstof een eenvoudige maatregel. Zo kan men, om SO2-emissies te beperken, bijvoorbeeld beter kiezen voor stookolie met een lager S-gehalte, bijvoorbeeld gasolie verwarming of gasolie verwarming extra (0,1%S respectievelijk 0,005 gew% S) in plaats van residuele brandstoffen (1% S).

Een ander aandachtspunt is de mate waarin de brandstofeigenschappen kunnen verschillen. Hoe homogener de brandstof en hoe constanter de kwaliteit, hoe beter de installatie afgesteld kan worden en het verbrandingsproces geoptimaliseerd. Dit probleem speelt vooral bij biomassa bijvoorbeeld, maar veel minder bij fossiele brandstoffen.

Technische haalbaarheid

Bij bestaande installaties kan een fuel switch heel wat aanpassingen vragen. Bij het aankopen van een nieuwe installatie is dit niet het geval en is het vooral de beschikbaarheid van een bepaalde brandstof die de haalbaarheid beïnvloedt. Indien bijvoorbeeld geen aardgas beschikbaar is, kiest men best voor gasolie verwarming.

Uiteindelijk zijn het vooral de brandstofproducenten die invloed hebben op deze maatregel. De exploitant van de stookinstallatie kiest voor een beschikbare brandstof, maar heeft geen invloed op de kwaliteit en samenstelling ervan. Verdere ontwikkelingen om bijvoorbeeld het zwavelgehalte van stookolie verder terug te brengen liggen buiten de focus van deze studie. Wetgeving blijft hierin ook een belangrijke invloedsfactor: eisen gesteld aan brandstofsamenstelling en duidelijke toepassingsmogelijkheden voor verschillende brandstoffen kunnen de keuze voor een schone brandstof stimuleren.

Milieu-impact

Stoken van aardgas in plaats van stookolie kan een belangrijke invloed hebben, zowel op de emissies van SO2 als van stof en NOx. Hetzelfde geldt voor het stoken van stookolie in plaats van kolen.

Een verlaging van het S-gehalte van de brandstof met 0,5% geeft bijvoorbeeld een verlaging van de emissies van 700 tot 1000 mg/Nm³ (6% O2), afhankelijk van de calorische waarde van de brandstof.

Economische haalbaarheid

In de meeste gevallen zal geopteerd worden om de goedkoopste brandstof te gebruiken. Het is dan ook het prijsverschil tussen de brandstoffen dat belangrijk is bij deze keuze, naast de beschikbaarheid van de brandstof.

Bijvoorbeeld bij de omschakeling van residuele brandstof naar gasolie verwarming of zelfs gasolie verwarming extra, zal het prijsverschil tussen de brandstoffen zodanig belangrijk zijn, dat dit een tamelijk kostelijke maatregel wordt. Een belangrijk argument dat dan weer voor een omschakeling pleit, ondanks het soms dure karakter ervan, is de eenvoud ervan om emissies te beperken.

In deze studie wordt de keuze voor een schonere brandstof verder bekeken, maar enkel binnen dezelfde groep van fossiele brandstoffen. Dit wil zeggen dat bijvoorbeeld wel gekeken wordt naar de switch tussen residuele brandstoffen en gasolie verwarming (extra), maar niet naar de switch tussen vloeibare en gasvormige brandstoffen bijvoorbeeld.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
Kiezen voor een 'schonere' brandstofNee 1
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect

1 (1) Vaste brandstoffen ==> vloeibaar/gas Residuele brandstoffen ==> gasolie verwarming (extra) Gasolie verwarming ==> gasolie verwarming extra Levert wel milieuvoordeel op, maar prijsverschil brandstoffen is erg hoog (niet kosteneffectief).