Kiezen voor een schonere brandstof

Beschrijving

Bij de verbranding van residuele brandstof in dieselmotoren ontstaan stofemissies welke voor het grootste deel bestaan uit assen en sulfaten ten gevolge van de brandstofsamenstelling. Een kleiner deel van de stofemissies bestaat uit roet en koolwaterstoffen. Bij gasolie verwarming is het aandeel assen en sulfaten een stuk kleiner door de ‘schonere’ brandstofsamenstelling. Ook naar SO2 toe kan de keuze voor een brandstof met een lager zwavelgehalte al een belangrijke beperking van emissies opleveren.

Bij gasmotoren is het probleem van stof- en zwavelemissies bijna onbestaande omwille van het zeer beperkte gehalte stofvormende elementen en zwavel in de brandstof.

Technische haalbaarheid

Ook hier geldt dat het voornamelijk de beschikbaarheid van de brandstof is die bepaalt of de keuze voor schonere brandstof mogelijk is.

Milieu-impact

Keuze van een schonere brandstof, is voornamelijk van belang voor stof- en zwavelemissies.

Economische haalbaarheid

In de meeste gevallen zal geopteerd worden de goedkoopste brandstof te gebruiken. Het is dan ook het prijsverschil tussen de brandstoffen dat belangrijk is bij deze keuze, naast de beschikbaarheid van de brandstof.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
Kiezen voor een schonere brandstofNee 1
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect

1 Levert wel milieuvoordeel op, maar prijsverschil brandstoffen is erg hoog (niet kosteneffectief)