Uitvoeringswijzen van de samenbouwinstallatie
TTS-BUNKERLOCATIES
De methode die momenteel het meest wordt toegepast voor het bunkeren van LNG-aangedreven binnenvaartschepen bestaat uit de rechtstreekse transfer van LNG van een tankwagen naar een schip. Bij het truck-to-ship (TTS) bunkeren wordt de LNG-tankwagen op de kade langszij het schip gepositioneerd en wordt het LNG via een pomp die is gemonteerd op de tankwagen en een flexibele slang getransfereerd van de tankwagen naar de brandstoftank aan boord van het schip. Gelet op de beperkte capaciteit van een LNG-tankwagen is de bunkermethode enkel geschikt voor kleine LNG-aangedreven schepen zoals binnenvaartschepen, sleep- en patrouilleboten en kleinere ferries met bunkervolumes tot maximaal 50 ton.
In deze studie worden vaste TTS-bunkerlocaties beschouwd waar jaarlijks 50 tot 500 bunkeroperaties worden uitgevoerd. De gebunkerde hoeveelheid per TTS-operatie bedraagt 20 à 22 ton (ca. 50 m³).
Een TTS-bunkerlocatie bestaat doorgaans uit volgende componenten:
- Aanwezige tankwagen tijdens een truck-to-ship bunkeroperatie
- Installatie voor het bunkeren van schepen vanuit een tankwagen
STELPLAATS VOOR TANKCONTAINERS
Een alternatieve methode om binnenvaartschepen te bevoorraden met LNG wordt schematisch voorgesteld in Figuur 16en is gebaseerd op het concept van een vervangbare brandstoftank. Hierbij wordt een mobiele LNG-tankcontainer, die dienst doet als brandstoftank, aan boord van het binnenvaartschip gebracht. Indien de brandstoftank nagenoeg leeg is, kan deze op een containerterminal worden afgekoppeld en met behulp van een portaalkraan worden vervangen door een volle LNG-tankcontainer.
In afwachting van een containerwissel of het transport van lege tankcontainers naar een vulstation, worden volle en lege tankcontainers gestockeerd binnen een afgebakende zone (zgn. stelplaats) op een containerterminal.
In deze studie worden de risico’s bepaald voor stelplaatsen met een gemiddelde aanwezigheid van 5, 10 en 20 volle tankcontainers. Uitgaande van 2 hefoperaties per containerwissel, worden het aantal hefoperaties met volle tankcontainers voor de bestudeerde stelplaatsen geraamd op respectievelijk 1.000, 2.000 en 4.000 stuks per jaar.
De bijdrage van eenzelfde aantal lege LNG-tankcontainers tot het globale risico van de stelplaats wordt eveneens bestudeerd in de kwantitatieve risicoanalyse.
Figuur 16: Schematische voorstelling van een stelplaats met verplaatsbare brandstofstank voor LNG-aangedreven binnenvaartschepen (LNG-tankcontainers)