Waterverbruik

Het bruto waterverbruik (vers + eventueel hergebruikt water en/of regenwater) binnen de carwashsector is sterk afhankelijk van het type carwash. In onderstaande tabel 'Gemiddeld bruto waterverbruik per type carwash' wordt per type het bruto waterverbruik, uitgedrukt in liter per wasbeurt (voorspoelen, hoofdwas en naspoelen), weergegeven. Deze cijfers zijn gebaseerd op literatuurgegevens (Voesten, 2001) en op cijfers opgegeven door carwash uitbaters en leveranciers (Bal, 2002; Ginis, 2002; Flies, 2002; Maris, 2002; Smet, 2002; Verboven, 2002). Ze geven dus slechts een indicatie, en geen statistisch verantwoord gemiddelde. Daarom dienen ze met de nodige omzichtigheid gehanteerd te worden.

 

Tabel: Gemiddeld bruto waterverbruik per type carwash

Op te merken valt dat, zeker wat betreft wasstraten en roll-overs, het waterverbruik sterk kan variëren van installatie tot installatie. Zo worden Amerikaanse wasstraten gekenmerkt door een hoger waterverbruik dan de Europese types. Het is evident dat het waterverbruik ook beïnvloed wordt door de eventuele keuze van de consument voor extra opties (wielwassen, onderbodemwassen, enz.). Wanneer er gekozen wordt voor onderbodemwassen betekent dit b.v. een extra waterverbruik van 100-120 liter/wasbeurt. Het waterverbruik in een truckwashinstallatie is voornamelijk afhankelijk van de grootte van de vrachtwagen en het type installatie. 

Momenteel is er in wasstraten een stijging waar te nemen van het bruto waterverbruik tot 500 – 700 l/wasbeurt. Dit is een gevolg van de trend naar “softwash” (gebruik van textiellappen i.p.v. borstels) en het stijgend gebruik van sproeibogen en hogedrukrobots, ter vervanging van personeel. Deze stijging zou ook bij de roll-overs door kunnen zetten, zij het in mindere mate.

In Vlaanderen wordt op dit moment in hoofdzaak leidingwater en grondwater gebruikt in de carwashsector. Wasstraten wassen meestal met grondwater, terwijl roll-overs in 80 – 90% van de installaties leidingwater gebruiken. Bij self-carwash wordt zowel met leiding- als grondwater gewassen (Smet e.a., 2001).

Aangezien de diepere grondwaterlagen de laatste tientallen jaren overgeëxploiteerd zijn geraakt, staat de vergunningverlenende overheid tegenwoordig zeer weigerachtig tegenover het plaatsen van nieuwe bronnen in hoog kwalitatieve grondwaterlagen. Ook in het kader van de recente Europese Kaderrichtlijn Water worden diepere grondwaterlagen beschouwd als een te beschermen goed. Gebruik van freatisch grondwater (d.w.z. grondwater uit de eerste watervoerende laag) wordt wél toegestaan, maar is in de praktijk vaak niet bruikbaar, o.a. wegens de hoge ijzergehaltes.

Om te besparen op grond- of leidingwater, kan gebruik gemaakt worden van regenwater en/of recuperatiewater. Dit wordt in de carwashsector in Vlaanderen op dit moment echter nog maar in beperkte mate toegepast. De mogelijkheden hiertoe worden uitgebreid besproken in Beschikbare milieuvriendelijke technieken.