Afvalstoffen

Slib

De voornaamste vaste afvalstof binnen de car- en truckwashsector is slib. Dit slib is afkomstig van (Voesten, 2001):

  • slibopvangpunt en KWS-afscheider;
  • waterrecyclage installatie (in geval van waterhergebruik).

De hoeveelheid en samenstelling van het slib wordt bepaald door de gebruikte wasproducten, de graad van verontreiniging van de wagen en de toegepaste waterzuiveringstechniek. Zo zullen de chemicaliën gebruikt voor de fysicochemische zuivering zorgen voor een ander type slib dan bij de biologische zuiveringsinstallatie (Peys, 2001).

Het slib dient in Vlaanderen opgehaald te worden door een erkende ophaler. De ophaling gebeurt gemiddeld twee keer per jaar (wanneer geen waterrecyclagesysteem aanwezig is). De kostprijs varieert tussen 70 – 124 euro per ton (Service station, november 2001) .

Overige afvalstoffen

Naast slib ontstaan in een carwashbedrijf nog diverse andere afvalstoffen. Het gaat ondermeer om:

  • versleten wasborstels en lappen. (Nylon) wasborstels worden sneller vervangen dan textiellappen.  Het risico op het krassen van de lak is hierbij een belangrijke factor (Smet e.a., 2001).
  • lege verpakkingen van wasproducten en chemicaliën. Inzake verpakkingsafval stellen zich voornamelijk problemen rond de afvoer van de grote verpakkingen (200 liter en 1000 liter). Niet alle leveranciers nemen verpakkingen terug (Smet e.a., 2001).
  • gebruikte poets- en droogdoeken, stof uit stofzuigers,

Afvalproblematiek bij self-carwashes

De self-carwashes, die veelal niet permanent bemand zijn, worden geconfronteerd met een specifieke afvalproblematiek. Enerzijds brengen de klanten vaak eigen producten mee, die al dan niet gevaarlijk zijn. Lege recipiënten worden vaak achtergelaten aan de installatie, waardoor de exploitant moet instaan voor de verwijdering van verpakkingen van producten waarvan hij de samenstelling niet kent. Anderzijds worden ook andere afvalstoffen, vaak zonder enige band met de reiniging van de auto, in de voorzieningen van de installatie achtergelaten.