Energieverbruik

Het energieverbruik binnen de car- en truckwash kan toegeschreven worden aan de volgende drie aspecten:

Processturing en waterbehandeling

Met processturing wordt onder andere bedoeld het aandrijven van pompen voor hogedrukreiniging, het aandrijven van borstels en lappen, het bewegen van de roll-over, het aandrijven van de ketting in de wasstraat,...

Daar Amerikaanse carwashes groter uitgevoerd zijn dan Europese types verbruiken zij meer energie. Verder kan gesteld worden dat het trekken van een wagen door een wasstraat meer elektrische energie vraagt dan een roll-oversysteem. Tenslotte verbruiken hogedruksystemen meer energie dan systemen met borstels of lappen (Voesten, 2001; Smet e.a., 2001).

Het energieverbruik bij waterrecycling wordt voornamelijk bepaald door het constant beluchten en laten circuleren van het afvalwater om anaërobe omstandigheden en dus mogelijke geurhinder zoveel mogelijk te beperken.

Warmwaterproductie

Het energieverbruik wordt mee bepaald door de hoeveelheid warm water die voor een wasbeurt nodig is. Bij roll-overs en wasstraten wordt warm water hooguit gebruikt bij de voorwas en het eventueel warm aanbrengen van een waxlaag (hotwax). Voor beide processen is ongeveer 10 liter warm water per wasbeurt nodig. Door de stijgende aandacht voor inweekprocessen (factor “tijd”), met gebruik van nevelbogen, daalt de noodzaak om warm water (factor “temperatuur”) te gebruiken voor het bereiken van een goede voorspoeling. Een aantal installaties werken reeds volledig met koud water.

Bij de self-carwash wordt in veel gevallen wel met warm water gewassen. Dit is noodzakelijk voor het bereiken van een goed wasresultaat omdat niet machinaal (d.w.z. met borstels of doeken) gewassen wordt, en omdat de beschikbare inweektijd van de detergenten korter is. Spoeling gebeurt daarentegen veelal met koud water. Het waswater maakt typisch 40% van het totale waterverbruik uit. Hiervoor is ongeveer 1,4 kWh aan energie nodig (i.e. opwarmen van 30 liter water van 20°C naar 60°C) (Voesten, 2001). De warmwaterproductie is verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van het energiegebruik in een self-carwash. 

Droogproces

Bij roll-overs en wasstraten gaat het grootste gedeelte van het energieverbruik naar het droogblazen van het voertuig.  Bij de self-carwash wordt doorgaans niet gedroogd (Voesten, 2001).

Het Nederlands ecolabel stelt een totaal energieverbruik < 30 MJ per wasbeurt (waterbehandeling inbegrepen) voorop (Stichting Milieukeur, 2001). Een aantal mogelijkheden voor energiebesparing bij het drogen worden besproken in Beschikbare milieuvriendelijke technieken.