Beperken van de lekluchthoeveelheid van de droogtrommel(s)

Beschrijving

Door het afzuigen van de verbrandingsgassen, is er een onderdruk aanwezig in de droogtrommel(s). Hierdoor kan er koude buitenlucht in de droogtrommel(s) terecht komen via kieren of het aanvoerkanaal die ongewenst warmte opnemen. Door de onderdruk zo laag mogelijk te houden worden ook de lekverliezen en bijgevolg dus ook de energieverliezen beperkt.

Het beperken van de instroom van koude omgevingslucht kan door de aanvoerkanalen zo klein mogelijk te houden. Zo kan de toegang van leklucht bij de invoer van mineralen via transportband of trilgoot worden beperkt. Dit houdt in dat bijvoorbeeld de trommel aan de invoer tussen het roterende en het stationaire deel voorzien kan worden van een goede afdichting.

Toepasbaarheid

Als de ventilatoren automatisch geregeld kunnen worden, kunnen deze bijgestuurd worden naarmate de onderdruk verandert. Het wegwerken van bestaande openingen is moeilijk. Vandaar dat men hier tijdens het ontwerp van de droogtrommel(s) rekening mee moet houden.

Milieuaspecten

Energiebesparing (OCW, 2002): per 1000 m³ leklucht wordt 0,05 m³ aardgas/ton asfalt bespaard.

Financiële aspecten

Indien er geen automatische regeling aanwezig is kan hierin worden geïnvesteerd.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemStof en geurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluid en trillingenGlobaal - milieuEconomisch
Beperken van de lekluchthoeveelheid van de droogtrommel(s)Ja
  • Legende
  • +
    Positief effect
  • 0/+
    Soms geen, soms positief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbaar effect
  • -/0
    Soms negatief, soms geen effect
  • -
    Negatief effect