Inbouwkachel

Inbouwkachels zijn technisch (luchttoevoer, warmteoverdracht,…) en visueel (enkel voorzijde zichtbaar) vergelijkbaar met inzetkachels of cassettes. Een belangrijk verschil is dat bij een inbouwkachel de schouw om het toestel heen gebouwd wordt (voornamelijk nieuwbouw of grondige renovatie) in tegenstelling tot bij een inzetkachel of cassette die in een bestaande opening wordt geplaatst. Inbouwkachels zijn bijgevolg minder beperkt in de ruimte die ze kunnen benutten voor het verbeteren van de optimale werking en het verhogen van het rendement. De ruimte boven de verbrandingskamer kan onder andere benut worden voor naverbranding en extra warmte afgifte. Door de extra ruimte is een combinatie met een cv-koppeling eveneens mogelijk.

Bij inbouwkachels kan er ook gebruik gemaakt worden van een liftdeur, waarbij er gestookt kan worden met gesloten of open deur, om het effect van een open haard te creëren. Moeilijkheid bij deze toestellen is dat deze bij gesloten deur, luchtdicht zouden moeten kunnen werken. Luchtdichtheid bij liftdeuren is niet evident maar wel mogelijk, het vereist een complexe deur. Moderne liftdeuren beschikken bijvoorbeeld over een veersysteem dat de deur tegen het kader aandrukt wanneer ze gesloten wordt maar voor de rest wel toelaat dat de deur vrij langs het kader beweegt zonder slijtage aan de dichting. De luchtdichtheid bij deze systemen verschilt weinig van deze bij een klapdeur of scharnierende deur waar luchtdichtheid eveneens vereist is maar technisch makkelijker haalbaar.

Figuur: Inbouwkachel (Ademe, 2018)

Inbouwkachels zijn typisch nieuwbouw toestellen waar de warmte op natuurlijke wijze wordt afgegeven aan de schouwmantel/wand. Dit in tegenstelling tot inzetkachels/cassettes die vaak als retrofit in een bestaande mantel of open haard worden geplaatst. Inzetkachels/cassettes kunnen terug worden weggenomen zonder dat er grote breekwerken nodig zijn. 

Inbouwkachels met pellets staan meestal op een metalen frame (makkelijker voor onderhoud) en zijn voorzien van een groot buffervat en voldoende plaats voor de motoren. Hierdoor kan men een rendement halen van meer dan 80% en een vermogen tot 15kW.