Injectie water/brandstofemulsie

Beschrijving

In plaats van directe injectie van water of stoom in de verbrandingskamer, kan gekozen worden voor de injectie van een water/brandstofemulsie. Door water toe te voegen aan de brandstof en dit mengsel in emulsie in de verbrandingskamer te brengen wordt NOx-reductie nagestreefd. Het inerte gaseffect van het water in de verbrandingskamer zal de temperatuur immers verlagen wat verlaagde NOx-vorming tot gevolg heeft.

Technische haalbaarheid

NOx-emissies kunnen door injectie van deze emulsie beperkt worden zonder al te grote aanpassingen aan de motor. Een belangrijk nadeel is wel dat het brandstofverbruik toeneemt: dit kan oplopen tot 1% per 10% waterinjectie.

Milieuvoordeel

Injectie van een water/brandstofemulsie kan NOx-emissies tot 80% verminderen (Canfield, 1999).

Economische haalbaarheid

Door het hogere brandstofverbruik, zullen de kosten tijdens het gebruik van de motor met injectie van water/brandstofemulsie stijgen.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
Injectie water/brandstofemulsieNee
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect