Injectie water/brandstofemulsie
Beschrijving
In plaats van directe injectie van water of stoom in de verbrandingskamer, kan gekozen worden voor de injectie van een water/brandstofemulsie. Door water toe te voegen aan de brandstof en dit mengsel in emulsie in de verbrandingskamer te brengen wordt NOx-reductie nagestreefd. Het inerte gaseffect van het water in de verbrandingskamer zal de temperatuur immers verlagen wat verlaagde NOx-vorming tot gevolg heeft.
Technische haalbaarheid
NOx-emissies kunnen door injectie van deze emulsie beperkt worden zonder al te grote aanpassingen aan de motor. Een belangrijk nadeel is wel dat het brandstofverbruik toeneemt: dit kan oplopen tot 1% per 10% waterinjectie.
Milieuvoordeel
Injectie van een water/brandstofemulsie kan NOx-emissies tot 80% verminderen (Canfield, 1999).
Economische haalbaarheid
Door het hogere brandstofverbruik, zullen de kosten tijdens het gebruik van de motor met injectie van water/brandstofemulsie stijgen.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Waterverbruik | Afvalwater | Lucht | Bodem | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Chemicaliën | Globaal - milieu | Economisch |
Injectie water/brandstofemulsie | +/- | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | Nee |
- Legende
- -Negatief effect
- 0Geen/verwaarloosbare impact
- +Positief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect