Lean burn (met oxidatiekatalysator)

Beschrijving

Zoals vermeld is de voornaamste parameter in de vorming van NOx de verbrandingstemperatuur: hoe hoger de temperatuur, hoe hoger het NOx-gehalte in de rookgassen. De verhouding lucht/brandstof verlagen is een mogelijke methode om de verbrandingstemperatuur te verlagen. NOx wordt bij gasmotoren voornamelijk verminderd door toepassing van dit ‘lean burn’ of arm-mengsel principe.

Technische haalbaarheid

Lean burn wordt als standaard beschouwd in gasmotoren. Het probleem bij het inzetten van deze maatregel is het negatieve effect ervan op het rendement van de motor. Het verlaagde rendement is voornamelijk te wijten aan een verhoogde uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen.

Milieuvoordeel

Lean burn geeft zeer goede resultaten naar NOx toe: 500 mg NOx/Nm³ (5% O2) is goed haalbaar. Ook 250 mg NOx/Nm³ is haalbaar, maar gaat ten koste van het rendement (1 tot 3%). (persoonlijke communicatie, Dresser Waukesha)

CO emissies kunnen bij toepassing van lean burn een probleem vormen. Daarom worden gasmotoren vaak ook nog voorzien van een oxidatiekatalysator.

Ver doorgedreven lean burn kan een toename van CH4-leakage veroorzaken. Methaan is een broeikasgas en kan op die manier, bij WKK-toepassingen, deels de ‘klimaatwinst’ van WKK-gasmotoren teniet doen.

Economische haalbaarheid

Omdat lean burn als standaardtechnologie beschouwd wordt, wordt hiervoor geen meerprijs bekeken. De financiële impact van deze maatregel zal vooral bepaald worden door het eventuele rendementsverlies en de (beperkte) kostprijs van oxidatiekatalysatoren.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
Lean burn (met oxidatiekatalysator) (gasmotoren)Ja
Advanced lean burn (gasmotoren)vgtg 1
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect

1 Enkel BBT bij minder dan 2000 draaiuren en motor <5 MWth. Bij >5 MWth, geen BBT: SCR is performanter en BBT.