Water-/stoominjectie
Beschrijving
Directe water- of stoominjectie in de verbrandingskamer is een primaire maatregel die voornamelijk bij scheepsmotoren wordt toegepast. Dankzij de waterinjectie zal de temperatuur verlagen waardoor de NOx-vorming beperkt blijft. Naast waterinjectie kan injectie van vochtige lucht of stoom worden toegepast. Bij deze techniek wordt stoom in de cilinder geïnjecteerd met opnieuw het doel de verbrandingstemperatuur te verlagen.
Technische haalbaarheid
Directe water- of stoominjectie is een maatregel die bijna uitsluitend in scheepsmotoren wordt toegepast. De methode vraagt een grote aanpassing aan de motor, omwille van het bijkomend systeem voor waterinjectie en controle. Corrosie aan cilinders kan voorkomen, waardoor ook het onderhoud aan de installatie toeneemt (en dan ook de kosten).
Milieuvoordeel
Toevoeging van water of stoom in de verbrandingskamer kan de emissies van NOx met 10 tot 60% reduceren (Wärtsila, 2010).
Economische haalbaarheid
Net zoals bij stookinstallaties zorgt water-/stoominjectie voor een verhoogd brandstofverbruik.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Waterverbruik | Afvalwater | Lucht | Bodem | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Chemicaliën | Globaal - milieu | Economisch |
Water-/stoominjectie | +/- | 0 | + | +/- | 0/- | 0 | + | 0 | 0 | - | 0 | +/- | 0 | Nee |
- Legende
- -Negatief effect
- 0Geen/verwaarloosbare impact
- +Positief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect