Acceptatie en opslag van puin

Bij de aanvoer van het puin wordt de vracht eerst onderworpen aan een visuele controle, vervolgens gewogen met een geijkte weeginstallatie en wordt er een aanleveringsbon opgemaakt voor elke vracht. Bij het lossen wordt de vracht een tweede keer visueel gecontroleerd op verontreinigingen. Acceptatie heeft o.a. als doel om te checken of het aangeleverd puin overeenkomt met hetgeen gemeld wordt, of de kwaliteit van de input kan verwerkt worden door de betreffende installatie/aanwezige technieken en of er een voorbehandeling nodig is voorafgaand aan het eigenlijke sorteerproces gaat (BRBS, 2022).

In het M.B. Eenheidsreglement gerecycleerde granulaten zijn er acceptatiecriteria opgenomen die door een gecertificeerde brekers moet worden gehanteerd. In het Eenheidsreglement zijn er acceptatieprocedures voor een breker op een vaste locatie en een mobiele installatie op een bouw- en sloopwerf. Zo mogen vrachten puin waarvan kan worden uitgegaan dat na het breken de bekomen granulaten niet zullen voldoen aan VLAREMA, niet aanvaard worden. Hiervoor zal de gecertificeerde breker een acceptatiereglement opstellen en hanteren waarbij er rekening moet gehouden worden met enkele bepalingen in het Eenheidsreglement. Bij de acceptatie wordt een onderscheid gemaakt in HMRP puin en LMRP puin. Dit gebeurt op basis van de acceptatiecriteria vermeldt in Artikel 7.6.1.1 van het EHR.

Het EHR geeft de voorwaarden onder welke het puin LMRP is. Indien niet kan worden aangetoond het puin LMRP is, dan wordt het beschouwd als HMRP. De acceptatiepolitiek van de breker gaat hand in hand met de technieken die de breker ter beschikking heeft. Indien de breker niet beschikt over de nodige installaties om resterende onzuiverheden te verwijderen (zie hiervoor) zal de breker een strenger acceptatiebeleid moeten voeren. Daarnaast is er nog de economische haalbaarheid voor de productie van hoogwaardige gerecycleerde granulaten (optimale sluiting van de materialenkringloop) die bepaald wordt door de zuiverheid van het puin, waarbij verwerking moeilijker en duurder wordt als het puin meer verontreinigd is.

Het aangevoerde puin wordt opgeslagen naargelang de aard van het puin. Asfaltpuin, betonpuin en mengpuin worden apart opgeslagen. Metselwerkpuin zal meestal bij mengpuin worden opgeslagen. Verder zal puin in de toekomst, aanvaardt als HMRP per soort apart opgeslagen moeten worden en gescheiden worden gehouden van LMRP-puin.

De stockage van puin gebeurt meestal in de buitenomgeving op opslaghopen al dan niet georganiseerd tussen (blokken)muren.