Gebruik van generieke maatregelen ter beperking van geluidshinder

Beschrijving

Naast een aantal specifieke technische maatregelen ter beperking van geluidshinder, zijn er ook generieke maatregelen voorhanden. Deze maatregelen klinken vanzelfsprekend, maar het kan geen kwaad om ze in deze paragraaf opnieuw op te lijsten. Onderstaande maatregelen kunnen algemeen toegepast worden bij asfaltcentrales (niet-limitatieve lijst):

  • Opleiding en bewustmaking van personeel om technieken te gebruiken die zo weinig mogelijk geluid produceren en zich bewust zijn van de geluidsimpact van hun werk;
  • Praktijkgerichte training kan gegeven worden om zo geluidsarm mogelijk te werken, in het bijzonder door:
    • Correct gebruik en onderhoud van materieel;
    • Materieel uitschakelen wanneer het niet gebruikt wordt;
    • Het gebruik van geluidsdempers en aanwezige barrières (bv. ramen en deuren sluiten);
    • Het gebruik van geluidsarme technieken (zie ook paragrafen 4.6.2 tot 4.6.6);
    • De zodanige positionering van machines op de site dat het geluid naar de buurt beperkt wordt;
    • Het vermijden van onnodig geluid bij het uitvoeren van handwerk of het besturen van machines.
  • Werkuren beperken, voornamelijk op momenten wanneer de omgeving er het meest gevoelig voor is (bijvoorbeeld ’s nachts), voor zover dit mogelijk is aangezien asfaltcentrales ook gebonden zijn aan de momenten waarop er vraag is en asfaltwerken gepland worden.
  • Beperken van menselijke geluidsbronnen zoals luide communicatie tussen personeel (bv. roepen) of het gebruik van werfradio’s.
  • Rijroutes op het terrein zo efficiënt mogelijk indelen.
  • Motorvoertuigen uitschakelen wanneer er geen aandrijving door de motor vereist is voor het uitvoeren van handelingen. Tijdens het laden en lossen van stoffen wordt de motor eveneens uitgeschakeld.
  • Indien van toepassing, het gebruik van een multi-frequentie achteruitrijalarm: Multi-frequentie alarmen produceren een kraakgeluid (‘breedbandgeluid’ of ‘witte ruis’) van verschillende hoorbare frequenties, i.p.v. een monotoon piepgeluid. Deze alarmen worden niet weerkaatst en verspreiden zich slecht in één richting, en het geluid verspreidt zich ook veel minder ver dan de klassieke alarmen en veroorzaakt dus minder hinder voor de omgeving.

Voor meer informatie omtrent deze maatregelen verwijzen we naar de BBT-studie voor geluids- en trillingshinder van bouw- en sloopactiviteiten (Pelckmans & Huybrechts, 2021).

Figuur 42: Verschil tussen klassiek achteruitrijalarm en gericht multi-frequentie alarm (website Groot Jebbink)

Toepasbaarheid

Deze maatregelen zijn algemeen toepasbaar en vloeien voort uit het werken volgens een code van goede praktijk.

Milieuvoordeel

Het grote milieuvoordeel is dat met deze maatregelen minder geluid wordt geproduceerd, waardoor geluidshinder binnen- en buiten de terreingrenzen beperkt wordt.

Financiële aspecten

Het merendeel van deze maatregelen is organisatorisch en heeft dus geen extra kost. Het opleiden/bijscholen van personeel, alsook het installeren van bv. een multi-frequentie achteruitrijalarm kan een kost met zich meebrengen maar weegt niet op tegen de reductie in geluidshinder.

Bronnen

(Leyssens, Verstappen, & Huybrechts, 2013)

(Pelckmans & Huybrechts, 2021)

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluidImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Gebruik van generieke maatregelen ter beperking van geluidshinderJa
  • Legende