Maximaal koud voorspoelen van tanks die nog restanten vluchtige stoffen bevatten

Beschrijving

Bij het reinigen (spoelen) van tanks die nog restanten van vluchtige stoffen (inclusief sterk geurende verbindingen) bevatten, kunnen ter hoogte van de wasstraat emissies van VOS en/of geur optreden tijdens het openen van de tank en de eerste fase van het spoelproces, zeker wanneer hierbij gebruik gemaakt wordt van warm water. Om deze emissies zoveel mogelijk te beperken, kan de tank koud worden voorgespoeld. Door het koud voorspoelen worden de vluchtige stoffen (inclusief sterk geurende verbindingen) zoveel mogelijk meegevoerd met de koude voorspoelvloeistof (water) en wordt vervluchtiging beperkt. Indien een ander voorspoelvloeistof dan water wordt gebruikt, is het belangrijk dat deze stof steeds wateroplosbaar is. Er dienen dan wel passende maatregelen genomen te worden om te vermijden dat de stoffen verderop in het verwerkingstraject alsnog uit de (voor)spoelvloeistoffen verdampen (zie verder).

In combinatie met gesloten afvoer van het (voor)spoelwater (§ 4.3.4) werd deze maatregel in (Nederlandse Commissie Integraal Waterbeheer (CIW), 2002) beschouwd als een afdoende alternatief voor het afzuigen en behandelen van dampen (§ 4.3.5 en 4.3.6).

Toepasbaarheid

  • Techniek is bewezen.
  • De techniek heeft geen noemenswaardige technische beperkingen.
  • Ca. 3/4 bedrijven in Vlaanderen spoelt tanks die vluchtige stoffen hebben bevat koud voor.[1]
  • Verlaagt risico’s op brand, ontploffing en arbeidsongevallen.

Milieuvoordeel

  • Beperking van emissies naar lucht (VOS en geur).
  • Het is niet duidelijk met welk rendement VOS door het koude voorspoelwater afgevangen worden. Op basis van Figuur 13 in § 3.3.6 wordt geschat dat na implementatie van deze en andere maatregelen nog 0,7 kg VOS per tank vrijkomt via het mangat. In een situatie zonder maatregelen werd de VOS emissie ter hoogte van de wasstraat (mangat + spoelwater) geschat op 2 kg. Het verschil (1,3 kg = 65% reductie) is het gecombineerd effect van meerdere maatregelen (verwijdering van restlading, koud voorspoelen en gesloten afvoer van het voorspoelwater). Het werkelijk rendement zal lager zijn, omdat een deel van de VOS die afgevangen wordt in het koude voorspoelwater terug vrij komt verderop in het verwerkingstraject (ter hoogte van buffer en afvalwaterzuivering).

Financiële aspecten

  • Vermeden kosten ~ verdere luchtzuivering

Bronnen

  • (Commissie Integraal Waterbeheer (CIW), 2000)
  • (Nederlandse Commissie Integraal Waterbeheer (CIW), 2002)
  • (Huybrechts, Vercaemst, & Dijkmans, 2003)


[1] Gebaseerd op een bevraging van de Vlaamse sector door het BBT-kenniscentrum in 2017.

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGeluid en trillingenImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Maximaal koud voorspoelen van tanks die nog restanten vluchtige stoffen bevattenNee 1
  • Legende

1 Het emissiepunt wordt bij koud voorspoelen en gesloten afvoer verplaatst van de reinigingsbaan naar de AWZI. In dit opzicht wordt deze maatregel als BBT NEE beoordeeld omdat het afzuigen en behandelen altijd BBT is op de reinigingsbaan zelf. Het is daarom logischer om de VOS die via het voorspoelwater afgevoerd worden naar de AWZI in de reinigingsbaan te houden en ter plaatse te behandelen, van zodra de luchtafzuiging- en zuivering operationeel is.