Tankcontainers of -wagens

VOLUME

Het brutovolume van een 40 ft. tankcontainer en tankwagen varieert respectievelijk van 40 tot 50 en van 50 tot 60 m³. Dit komt overeen met ca. 25 ton LNG.

OPENINGSDRUK VEILIGHEIDSKLEPPEN

De openingsdruk van de drukontlastingskleppen op de tankcontainers en tankwagens worden typisch afgesteld tussen 6 en 10 barg. Voor leveringen over relatief beperkte afstanden wordt de openingsdruk van de drukontlastingskleppen op tankwagens soms verlaagd tot 3 à 3,5 barg om een hogere vullingsgraad toe te kunnen laten.

MAXIMALE VULLINGSGRAAD

De maximale vullingsgraad van tankcontainers en tankwagens wordt voorgeschreven door het ADR en is beperkt tot respectievelijk 95% (voor tankwagens) en 98% (voor tankcontainers) bij de condities die aanleiding geven tot het openen van de drukontlastingskleppen op de houder. Rekening houdend met deze voorschriften kan een 50 m³ tankcontainer en 60 m³ tankwagen maximaal respectievelijk 19 en 23 ton LNG bevatten.

NOMINALE WERKINGSTEMPERATUUR EN -DRUK

De temperatuur van het LNG in de tankwagen of tankcontainer bij aankomst op het tankstation ligt typisch tussen -160 °C en -150 °C (verzadigingsdruk: 0,1-1,4 barg).

Indien een LNG-tankwagen wordt beladen op een LNG-importterminal in een straal van ca. max. 300 km dan bedraagt de initiële tankdruk in de tankwagen ca. 150 mbarg. Tijdens het transport van LNG over de voormelde relatief korte afstand zullen deze condities nauwelijks wijzigen gelet op de goede isolerende eigenschappen van de tankwagens. (M-Tech, 2013 & Jan Van Houwenhove, persoonlijke communicatie, 23 december 2015)

MAXIMALE AANSLUITDIAMETER

Tankcontainers (en tankwagens) zijn typisch voorzien van een DN65 vulaansluiting.

VEILIGHEIDSMAATREGELEN

Overvulbeveiliging, gasdetectie, gekoppeld noodstopsysteem (zie ook Voorzien van een gekoppeld noodstopsysteem (emergency shutdown - ESD)).