Combinatie koude en warme toevoeging van recyclage materiaal

Beschrijving

In het onderzoeksproject met acroniem Paramix, medegefinancierd door het Europese Vijfde Kaderprogramma, is een nieuw proces onderzocht, ontwikkeld en in productie gebracht, nl. een combinatie van koude en warme toevoeging van asfaltgranulaten (AG).

Afhankelijk van de kwaliteit kan men namelijk AG opdelen in fijne en grove granulaten, resp. 0-5mm en 5-20mm. De fijne granulaten bevatten in verhouding meer bitumen, stof en zand terwijl de grove granulaten ook steenslag bevatten. Het hogere percentage bitumen creëert de meeste problemen met afzettingen tijdens het droogproces in de paralleltrommel.

Door het AG te zeven kunnen de gescheiden fracties naar verschillende toevoeren geleid worden: De fijne materialen worden koud toegevoegd in kleine hoeveelheden (tot 20 %) en de grove materialen worden via de paralleltrommel toegevoegd in grotere hoeveelheden (tot 60 %). Dit kan eventueel gelijktijdig gebeuren.

Figuur 1 geeft hiervan een schematische weergave.

Figuur 1: Schema gecombineerde recyclage van AG (PARAMIX, 2004)

Het grote voordeel van deze techniek is dat het recyclage percentage van de asfaltcentrale stijgt. Daarnaast zal er ook minder onderhoud nodig zijn aan de paralleltrommel doordat er minder afzettingen van bitumen zijn. Hierdoor verhoogt het aantal bedrijfsuren van de paralleltrommel waardoor er meer asfaltgranulaat kan verwerkt worden.

Toepasbaarheid

Op dit moment wordt deze techniek nog niet in Vlaanderen toegepast. In het standaardbestek voor overheidswerken, is de combinatie van warme en koude toevoeging enkel toegestaan als het op een gecontroleerde, afzonderlijk geregistreerde en automatische manier gebeurt en dit enkel in onderlagen. In dat geval beantwoordt het totale aandeel bitumen afkomstig van asfaltgranulaat (som van warme en koude toevoeging) aan de eisen voor warme toevoeging (50 %); het aandeel koude toevoeging is hierin beperkt tot de eisen voor koude toevoeging (20 %).

Naast de installatie voor koude en warme recyclage is er een extra voordoseerinstallatie met zeefeenheid nodig.

Milieuaspecten

De techniek draagt bij tot het verminderen van het gebruik van nieuwe materialen en het verhogen van hoogwaardig materiaalhergebruik.

Ruwweg kan men stellen dat de jaarlijkse productie van een asfaltcentrale gemiddeld bestaat uit ongeveer 50 % toplaagmengsels en 50 % mengsels voor bind-, tussen- of onderlagen. In het geval dat er veel onderhoud aan de wegen is, zal het aandeel van de toplaagmengsels oplopen (bv. in Italië en Duitsland) en ook de hoeveelheid beschikbaar AG.

Momenteel is er geen recyclage van AG in toplagen en er wordt ongeveer 40 % gerecycleerd in andere mengsels. Zoals aangegeven in figuur 2 stijgt het totale recyclage percentage met 85 % door het toepassen van gecombineerde recyclage.

Figuur 2: Recyclage % AG van de huidige toestand en bij gecombineerde recyclage (PARAMIX, 2004).

Door het nemen van de juiste maatregelen zal er geen extra stofhinder (zie bv. "Beperking van verspreiding van stof bij transportsystemen voor stuifgevoelige materialen")  of geluidshinder (zie bv. "Gebruik van geluidsarme motoren en ventilatoren") ontstaan.

Het energieverbruik stijgt marginaal t.o.v. het proces waarbij  asfaltgranulaat enkel warm wordt toegevoegd omdat enkel het verbruik van een extra elektromotor voor de afzeving in rekening moet worden gebracht.

Financiële aspecten

Er moet een extra zeefinstallatie worden voorzien naast de installaties voor koude en warme toevoeging.

Bij een recyclage percentage AG van 37 %, is er een besparing van 2.109.000 € per jaar mogelijk (zie "Inzetten vaan asfaltgranulaat") indien enkel de materiaalkost in rekening wordt gebracht.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemStof en geurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluid en trillingenGlobaal - milieuEconomisch
Combinatie koude en warme toevoeging van recyclage materiaal vgtg 2
  • Legende
  • +
    Positief effect
  • 0/+
    Soms geen, soms positief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbaar effect
  • -/0
    Soms negatief, soms geen effect
  • -
    Negatief effect

1 Het energieverbruik van de asfaltcentrale zelf zal niet dalen maar de energie voor transport van mineralen wel waardoor het energieverbruik voor het aanleggen van een asfaltverharing in zijn totaliteit daalt.

2 Door de beperkingen van het SB250 is de recyclage graad niet hoger dan bij warme toevoeging.