Inzetten van asfaltgranulaat (AG)
Beschrijving
Asfaltgranulaat dat vrijkomt bij het onderhoud en de vernieuwing van wegen met asfaltverharding kan volledig herbruikt worden bij de productie van nieuwe asfaltmengsels (Van den bergh, W. et al, 2009c).
Het asfaltgranulaat kan op verschillende manieren worden toegevoegd aan het asfaltmengsel:
- Koude toevoeging: het maximum toegelaten percentage (tot 20 % toegelaten) is beperkt omdat de asfaltgranulaten indirect worden opgewarmd door de primaire materialen.
- Warme toevoeging: het toevoegbaar percentage asfaltgranulaat is hoger (tot 50 % toegelaten). Er is echter een bepaalde hoeveelheid nieuw bitumen nodig om de kwaliteit te garanderen.
- Combinatie koude en warme toevoeging
Daarnaast kan het recyclage percentage verhoogd worden tot bijna 100 % door het gebruik van bepaalde additieven, zoals verjongingsolie.
Innovatie en optimalisatie van het productiesysteem leiden in veel gevallen ook tot een verhoging van het recyclagepercentage zoals bv. bij de technieken "Paralleltrommelconstructie met volledige vlamafscherming", " Paralleltrommel met hetegasgenerator", "Paralleltrommel met volledige scheiding van de verbrandingsgassen".
Tenslotte zijn technieken voor het produceren van asfalt bij lage temperatuur te combineren met het hergebruik van asfaltgranulaat. Niet alleen het percentage recycleerbaar AG is hierbij belangrijk, ook het energieverbruik en de luchtemissies spelen een belangrijke rol.
Toepasbaarheid
Indien de gradering en volumetrische opbouw van mengsels goed wordt beheerst, kan in principe ieder asfaltmengsel uit her te gebruiken materiaal bestaan. Gezien de speciale oppervlakte-eisen die aan deklagen worden toegekend (bijvoorbeeld stroefheid en akoestische eigenschappen bij snelwegen) wordt de toepassing vooral gezocht in onder- en tussenlagen.
De meeste Vlaamse asfaltcentrales gebruiken momenteel asfaltgranulaten. Door de onregelmatige aanvoer van asfaltgranulaten is het noodzakelijk om over een grote buffer opslagruimte te beschikken. Dit kan een beperkende factor zijn voor het AG % in asfaltmengsels.
Bij de opmaak van een ontwerp of de keuze van mengselsamenstellingen moet worden gedacht aan de recyclingmogelijkheden van de gebruikte materialen bij latere onderhoudswerkzaamheden. Zo kunnen bijvoorbeeld PMB’s of sommige scheurremmende tussenlagen bij recycling problemen geven doordat er ter zake nog geen ervaring bestaat of doordat er speciale, soms dure technieken moeten worden toegepast. Asfaltgranulaten die PMB’s bevatten, kunnen onder meer aankoeken in de paralleltrommel (OCW, 2012). Anderzijds mogen in Vlaanderen, asfaltgranulaten niet worden toegevoegd aan bitumineuze mengsels die polymeerbitumen bevatten volgens de huidige versie 2.2 van het SB250.
Asfaltgranulaten kunnen ook afgekeurd worden voor hergebruik. Als in het afgefreesde asfalt bijvoorbeeld een te hoog percentage aan koud asfalt wordt vastgesteld, zou bij hergebruik het uiteindelijke asfaltmengsel niet de juiste specificaties bekomen en hierdoor dus moeten worden afgekeurd. Dit wordt steeds op voorhand gecontroleerd en het afgekeurde asfaltgranulaat wordt gestort of verbrand.
Milieuaspecten
Door zo veel mogelijk AG in te zetten, wordt de aanvoer van primaire materialen en bitumen verminderd. Doordat de primaire materialen over grote afstanden moeten worden aangevoerd, en het AG gerecycleerd wordt binnen een beperkt gebied gaan de transportafstanden verminderen.
40 % van het energieverbruik nodig voor het aanleggen van een asfaltconstructie is toe te schrijven is aan de productie en het transport van de nieuwe materialen voor het asfalt (Roos, H., 2013b). Het toevoegen van AG zal het energieverbruik binnen de asfaltcentrale doen stijgen. Door de vermindering van nieuwe materialen is er echter een globale daling van het energieverbruik.
Financiële aspecten
De materiaalkost daalt omdat er minder primaire materialen en vooral minder bitumen moeten worden aangekocht. De rendabiliteit van de investering is daarom afhankelijk van de prijs van bitumen en mineralen, de prijs van het AG en het recyclage percentage. Uitgaande van een productiekost van 60 €/ton nieuw asfalt, waarvan 80 % materiaalkost is, en een prijs voor het AG, aangekocht of in eigen beheer verkregen, van 10 €/ton (De Coninck, 2013), geeft dit een besparing van 0,38 € per procent toegevoegd AG. In Vlaanderen wordt in gemiddeld 50 % van de asfaltmengsels AG gebruikt. In deze recyclage asfaltmengsels is gemiddeld 40 % AG aanwezig, wat een gemiddeld AG gebruik van 20 % per ton geeft. Voor een asfaltcentrale met een productie van 200.000 ton/jaar geeft dit een besparing van 1.140.000 € per jaar zonder de investering, werkingskosten en eventuele prijswijzigingen in rekening te brengen. Tenslotte vervallen ook de stortkosten voor het asfaltgranulaat dat herbruikt kan worden.
Afwegingen voor de manier van toevoeging hangen af van het maximum toevoegingspercentage en de kosten die de gekozen techniek met zich meebrengen. De installatie voor het warm toevoegen kost heel wat meer dan voor het koud toevoegen maar hier staat tegenover dat door de betere controle meer mengsels met een hoger percentage AG kunnen worden aangemaakt. Afhankelijk van de productiviteit van een asfaltcentrale kan een bepaalde techniek de voorkeur genieten (zie "Koude toevoeging van recyclagemateriaal", "Warme toevoeging van recyclagemateriaal door middel van een paralleltrommel", "Combinatie koude en warme toevoeging van recyclagemateriaal").
Er dienen bijkomende investeringen te gebeuren zoals de voorziening van extra opslagzones (eventueel per type asfaltgranulaat), de installatie en eventueel een breek- en zeefinstallatie. Werkingskosten zullen verhogen door de implementatie van een kwaliteitssysteem.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Stof en geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Globaal - milieu | Economisch |
Inzetten van asfaltgranulaat (AG) | + | + | 0 | 0 | + | + | 0 | 0 | 0 | 0 | + | + 1 | 0 | + | + | Ja |
- Legende
- +Positief effect
- 0/+Soms geen, soms positief effect
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/0Soms negatief, soms geen effect
- -Negatief effect
1 Het energieverbruik van de asfaltcentrale zelf zal niet dalen maar de energie voor transport van mineralen wel waardoor het energieverbruik voor het aanleggen van een asfaltverharing in zijn totaliteit daalt.