Koude toevoeging van recyclage materiaal

Beschrijving

In een standaard asfaltmengproces is het mogelijk om gerecycleerde materialen koud toe te voegen. Het asfaltgranulaat wordt vanuit een voorraadbunker via een ladder of transportband naar een weegschaal en daarna naar de mengbak gevoerd waar het in contact komt met de andere al afgewogen minerale materialen. Dit is de meest gebruikte methode maar het kan ook op verschillende andere punten in het proces worden toegevoegd zoals beschreven in "Asfaltgranulaten toevoegen".

Om de granulaten koud te kunnen toevoegen moet de minerale fractie naar een hogere temperatuur verwarmd worden (in de praktijk is een temperatuur van 275 °C reëel). De eindtemperatuur (+/- 170 °C) moet voor de verwerkbaarheid namelijk gelijk blijven en de koude asfaltgranulaten koelen het hele mengsel af.

Toepasbaarheid

De controleerbaarheid van het proces is relatief klein waardoor het moeilijk is om een kwalitatief hoogstaand asfaltmengsel te maken. In bestekken voor de Vlaamse overheid is koud toevoegen enkel toegelaten in mengsels voor onderlagen, waarbij de recyclagegraad beperkt is tot maximaal 20 % (zie "Asfaltgranulaten toevoegen"). Europees wordt gesproken over recyclage percentages tussen 10 en 30 % afhankelijk van het vochtgehalte van het AG, de kwaliteit van het AG en de technische proces limitaties m.b.t. maximaal toegelaten temperaturen (EAPA, 2007)

In Vlaanderen is er een stijging van de installaties voor koude recyclage van enkele in 2000 tot +/- 25 % in 2010. Ze worden ingezet als back-up voor de warme toevoeging. Koude toevoeging is efficiënter voor kleine hoeveelheden, indien er bv. te weinig AG beschikbaar is. Anderzijds kan bij uitval of onderhoud van de paralleltrommel nog steeds verder gerecycleerd worden.

Voor deze techniek zijn er slechts beperkte aanpassingen nodig aan de installatie. Dit kan dan ook toegepast worden in elke asfaltcentrale.

Milieuaspecten

Door het koud toevoegen van asfaltgranulaten aan opgewarmde minerale, zal het aanwezige vocht omgezet worden in stoom. Indien dit traject overkapt is en afgezogen wordt, kunnen deze dampen behandeld worden.

Het energieverbruik binnen de asfaltcentrale zal stijgen doordat de mineralen op een hogere temperatuur gebracht worden. Door de vermindering van nieuwe materialen is er echter een globale daling van het energieverbruik.

Financiële aspecten

Een installatie voor het koud toevoegen van recyclage materiaal kost ongeveer 150.000 €. (Asfaltsector, 2012)

Als we ervan uitgaan dat er 20 % AG wordt toegevoegd aan 50 % van de mengsels, dan is er een besparing van 570.000 € per jaar mogelijk (zie "Inzetten van asfaltgranulaat (AG)") indien enkel de materiaalkost in rekening wordt gebracht.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemStof en geurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluid en trillingenGlobaal - milieuEconomisch
Koude toevoeging van recyclage materiaalvgtg 2
  • Legende
  • +
    Positief effect
  • 0/+
    Soms geen, soms positief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbaar effect
  • -/0
    Soms negatief, soms geen effect
  • -
    Negatief effect

1 Het energieverbruik van de asfaltcentrale zelf zal niet dalen maar de energie voor transport van mineralen wel waardoor het energieverbruik voor het aanleggen van een asfaltverharing in zijn totaliteit daalt.

2 Warme toevoeging d.m.v. een paralleltrommel is BBT voor nieuwe installaties. Op basis van financiële en bedrijfsspecifieke toestand kan bij bestaande installaties geopteerd worden voor koude toevoeging.