Doordachte temperatuursturing van bitumentanks
Beschrijving
Het uitschakelen van de bindmiddelvoorverwarming bij langere perioden van niet-productie spaart energie. Dit is toepasselijk bijvoorbeeld tijdens het jaarlijks zomerverlof en de winterstop. Hierbij moet er op gelet worden dat de leidingen vrij zijn van bitumen, omdat anders het gestolde bitumen deze leidingen verstopt. Vooral in de winter dient de bitumenvoorraad en het aantal verwarmde tanks zo laag mogelijk gehouden te worden.
Een grote bitumenvoorraad kan op 110 °C gehouden worden en een klein compartiment van de voorraadtank ter grootte van het dagelijks gebruik wordt dan op circa 170 °C gehouden (Smeets, 2013).
Toepasbaarheid
Om ervoor te zorgen dat het bitumen zo traag mogelijk afkoelt, is het aan te raden om de bitumentanks van goede isolatie te voorzien.
In uitzonderlijke gevallen wordt dit niet toegepast. Bv. als de centrale door de overheid wordt gevraagd om beschikbaar te blijven tijdens de winterstop voor spoedherstellingen aan het wegdek.
Milieuaspecten
Beperken van energieverbruik.
Financiële aspecten
Het is mogelijk om dit proces te automatiseren zodat bv. de verwarming uitgeschakeld wordt in het weekend en een paar uur voor de start van de productie weer wordt ingeschakeld. In dit geval is een kleine investering nodig.
Bronnen
(Leyssens, Verstappen, & Huybrechts, 2013)
(Smeets, 2013)
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid | Impact op de keten | Globaal - milieu | Economisch |
Doordachte temperatuursturing van bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | + | Ja |
- Legende