Elektrisch gestookte asfaltproductie

Beschrijving

Bijna alle asfaltproducenten stoken aardgas om temperaturen boven de 150 graden te bereiken. Lagere productietemperaturen, verbeterde energie-efficiëntie in de asfaltcentrale en alternatieve warmtebronnen zijn de beste kansen om de CO2-voetafdruk van asfalt sterk te verlagen. Groen gas en biomassa zijn bewezen alternatieven om de CO2-uitstoot te verminderen, maar daarmee blijft andere schadelijke uitstoot bestaan. Waterstof (zie volgende paragraaf 4.5.12), en vooral elektriciteit bieden het meeste potentieel voor echt emissievrije asfaltproductie. Elektrische verwarmingselementen kunnen een gesloten circuit met olie opwarmen. Deze olie draagt de proceswarmte vervolgens via warmtewisselaars in de mengcilinder over aan de asfaltgrondstoffen. Ten opzichte van conventionele gasgestookte asfaltproductie ligt het energieverbruik zo’n 40-70% lager. (Wattisduurzaam, 2022) (ARP Equipment & Boskalis, 2022)

De asfaltcentrale ‘Helice', een pilot uitgevoerd door Boskalis en ARP Equipment in samenwerking met de provincie Gelderland, gebruikt een gesloten systeem waarin thermische olie elektrisch wordt verwarmd. Deze olie wordt door schroefvijzels gepompt, waarmee de asfaltgrondstof naar de gewenste temperatuur wordt verwarmd. Omdat de centrale de thermische olie steeds opnieuw opverwarmt en rondpompt, gaat geen energie verloren via een schoorsteen. In combinatie met diverse toeslagstoffen en schuimbitumentechniek is het mogelijk om innovatief laagtemperatuur asfalt te maken voor toplagen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en levensduur. (ARP Equipment & Boskalis, 2022)

Figuur 40: Elektrische asfaltcentrale Helice (ARP Equipment & Boskalis, 2022)

Figuur 41: Elektrische asfaltcentrale Helice (ARP Equipment & Boskalis, 2022)

Toepasbaarheid

Elektrisch gestookte asfaltproductie wordt nog niet toegepast in Vlaanderen. Voor de ontwikkeling van een emissievrije en circulaire asfaltcentrale werd in Nederland in 2021 een project opgestart (een samenwerking van ARP Engineering, Boskalis en Gelderland) a.d.h.v. een elektrisch gestookte asfaltproductie pilootinstallatie waarbij een productiecapaciteit van 20 ton per uur kan bereikt worden, voor de productie van laagtemperatuur ZOAB en SMA-asfaltmengsels voor toplagen.

Milieuvoordeel

  • 40-70% lager energieverbruik, afhankelijk van de hoeveelheid vocht in het AG. De concrete cijfers van het elektriciteitsverbruik werden niet gerapporteerd.
  • Zeer lage emissies, afgezien van waterdamp afkomstig van het niet volledig droge recyclagemateriaal.

In Tabel 18 worden de emissiemetingen[1] weergegeven, gekoppeld aan de elektrische asfaltproductie.

Tabel 18: Milieumetingen van een elektrische asfaltproductie (ARP Equipment) (ARP Equipment, 2022)

Deze pilootinstallatie maakt nog geen gebruik van filtersystemen, hierdoor kan de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder verlaagd worden. De installatie werkt volledig elektrisch met groene stroom afkomstig uit windturbines en zonnepanelen en stoot bijgevolg geen CO2 uit.

Financiële aspecten

Er werden geen financiële gegevens gerapporteerd.



[1] Het is echter niet duidelijk op welke locatie in de asfaltcentrale de metingen zijn uitgevoerd

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluidImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Elektrisch gestookte asfaltproductieNee
  • Legende