Driewegkatalysator of NSCR
Beschrijving
Een driewegkatalysator of niet selectieve katalytische reductie (NSCR)[1 oxideert CO en koolwaterstoffen tot CO2 en water en reduceert NOx tot stikstofgas. De rookgassen worden over de katalysator geleid zonder toevoeging van reagentia. Driewegkatalysatoren zijn vooral gekend voor transporttoepassingen en worden ook toegepast in stationaire toepassingen, voornamelijk in de kleinere vermogensrange (< 500 kWe).
Technische haalbaarheid
Driewegkatalysatoren werken enkel optimaal bij stoichiometrische omstandigheden, dus een luchtfactor ca. gelijk aan 1. Dit wordt o.a. mogelijk gemaakt door een gesloten kringregeling via een lambdasonde in de uitlaat. Deze techniek is enkel toepasbaar bij gesmoorde mengselmotoren en niet bij zelfontbranders zoals dieselmotoren (Emis, 2011).
Milieuvoordeel
Emissies van NOx kunnen worden gereduceerd met 90-98% door toepassing van deze techniek, tot een restemissie van 50 mg/Nm³. NSCR kan echter nadelig werken voor wat betreft het rendement van de motor. Motortechnische prestaties van stoichiometrische motoren zijn lager dan deze van lean burn motoren met drukvulgroep.
Economische haalbaarheid
In de technische fiches van Infomil (SenterNovem InfoMil, 2009) wordt voor een motor van 8000 pk (ongeveer 5800 kW) een prijs gegeven van €244000.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Waterverbruik | Afvalwater | Lucht | Bodem | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Chemicaliën | Globaal - milieu | Economisch |
Driewegkatalysator (gasmotoren) | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | - | - | 0 | +/- | - | Nee |
- Legende
- -Negatief effect
- 0Geen/verwaarloosbare impact
- +Positief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect