Stationaire motoren
| Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bewezen | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Waterverbruik | Afvalwater | Lucht | Bodem | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Chemicaliën | Globaal - milieu | Economisch | ||
| Stationaire motoren | ||||||||||||||
| Roetfilter (dieselmotoren) | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 1 | Ja 2 |
| Doekenfilter/ESP (dieselmotoren) | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | - | - | 0 | +/- | -- | Nee |
| SCR | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 3 | vgtg 4 |
| Driewegkatalysator (gasmotoren) | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | - | - | 0 | +/- | - | Nee |
| SO2-reductietechnieken | ||||||||||||||
| Natte wasser (dieselmotoren) | + | 0 | 0 | + | - | - | + | 0 | - | 0 | 0 | +/- | 5 | Nee 6 |
| Halfnatte wasser (dieselmotoren) | + | 0 | 0 | + | - | - | + | 0 | - | 0 | 0 | +/- | 7 | Nee |
| Droog-sorbent injectie (dieselmotoren) | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | - | 0 | 0 | +/- | - | Ja 8 |
- Legende
- -Negatief effect
- 0Geen/verwaarloosbare impact
- +Positief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect
1 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “--“ dieselmotoren op gasolie verwarming (extra) “-/--“ dieselmotoren op residuele brandstoffen
2 Roetfilter is enkel BBT voor dieselmotoren gestookt met residuele brandstoffen (alle vermogens).
3 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “-/--“ gasmotoren <5 MWth “-“ gasmotoren 5-<50 MWth en dieselmotoren (residuele brandstof, gasolie verwarming (extra) en alle vermogens)
4 SCR is enkel BBT onder volgende voorwaarden: Gasmotoren: - installaties <5 MWth en > 2000 draaiuren - installaties 5-<50 MWth Dieselmotoren (residuele brandstoffen, gasolie verwarming (extra)): - alle vermogens en alle brandstoffen
5 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “--“ dieselmotoren op gasolie verwarming (extra) “-/--“ dieselmotoren op residuele brandstoffen
6 Natte wasser is enkel BBT onder volgende voorwaarden: Dieselmotor op residuele brandstoffen: 20-<50 MWth Dieselmotor op gasolie verwarming: 20-<50 MWth en >2000 draaiuren
7 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “--“ dieselmotoren op gasolie verwarming (extra) “-/--“ dieselmotoren op residuele brandstoffen
8 Droog-sorbent injectie is enkel BBT voor dieselmotoren op residuele brandstoffen (alle vermogens) en installaties op gasolie verwarming <20 MWth en >2000 draaiuren.
