SCR

Beschrijving

SCR, met katalysator en injectie van een reductans, kan ook bij motoren ingezet worden om NOx emissies terug te brengen.

Technische haalbaarheid

Een belangrijke voorwaarde, ook bij motoren, is een schone brandstof, die zo weinig mogelijk stoffen bevat die de katalysator zouden kunnen vergiftigen (persoonlijke communicatie, Dresser Waukesha).

Milieuvoordeel

NOx-emissies van motoren kunnen door inzetten van SCR met 80-95% verlaagd worden. Zo zal een motor op residuele brandstof een emissieniveau van ca. 130 mg/Nm³ bij 15% O2 kunnen halen (Wärtsila, 2010).

Economische haalbaarheid

SCR wordt door de meeste fabrikanten van motoren als te kostenverhogend beschouwd om toepassing te kennen.

Kostprijzen voor SCR bij toepassing op gasmotoren worden gegeven in het achtergronddocument bij de herziening van het BEES B (tot BEMS) (Kroon, et al., 2008)

Elektrisch vermogen

Gemiddeld elektrisch vermogen

Thermisch vermogen

Gemiddelde investeringskosten SCR-installatie

Gemiddelde investeringskosten SCR-installatie

[kWe]

[kWe]

[kWth]

[€/kWe]

[€]

0-250

150

0-375

160

24000

250-500

375

375-750

110

41250

500-750

625

750-1125

80

50000

750-1000

875

1125-1500

70

61250

>1000

1500

>1500

50

75000

De operationele kosten omvatten de jaarlijkse kosten voor onderhoud (5% van de investering) en kosten voor vervanging van het katalysatormateriaal. Aangenomen wordt dat dit katalysatormateriaal 5 jaar mee gaat en dat vervanging 30% van de originele investering kost. Verder gebruikt een SCR-installatie ureum, waarvan de kosten ca. €0,72 per kg NOx-reductie bedragen. Met 1 kg ureum kan 1,4 kg NOx worden gereduceerd. De operationele kosten wegen vaak veel meer door dan de investeringskosten.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
SCRvgtg 2
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect

1 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “-/--“ gasmotoren <5 MWth “-“ gasmotoren 5-<50 MWth en dieselmotoren (residuele brandstof, gasolie verwarming (extra) en alle vermogens)

2 SCR is enkel BBT onder volgende voorwaarden: Gasmotoren: - installaties <5 MWth en > 2000 draaiuren - installaties 5-<50 MWth Dieselmotoren (residuele brandstoffen, gasolie verwarming (extra)): - alle vermogens en alle brandstoffen