Droog-sorbent injectie (dieselmotoren)

Beschrijving

Bij droge rookgasreiniging wordt kalk of kalksteen in droge vorm verstoven in de rookgassen. De reactie vindt plaats in de reactor en ook gedeeltelijk in een nageschakelde stofafscheiding. Vanwege het geringe contactoppervlak is de noodzakelijke overmaat aan chemicaliën veel groter dan bij bijvoorbeeld halfdroge wassing.

Technische haalbaarheid

Geen van de gesproken leveranciers maakt gebruik van droog-sorbent injectie[1] voor verwijdering van SO2 op installaties tot 50 MWth. In de literatuur wordt gesproken over toepassingen vanaf 8 MWth.

Milieuvoordeel

Courante verwijderingsrendementen liggen tussen 40 en 80% voor SO2, 50 en 75% voor HCl en 10 tot 40% voor HF.

Economische haalbaarheid

Investeringskost[2]

(€/1000 m³/h)

Operationele kost

(€/1000 m³/h)

Energie

kWh/1000 m³/h

Opmerking

Bron

8000-10000

150

 

Additief:

4,43 ton per ton SO2 @ 45€/ton

/

 

Investeringskost: sectorstudie Chemie 2004 (website LNE)

 

Operationele kost: Vlaamse sectorstudies 2002-2004 (website LNE)

 

EMIS




[2] Investeringskost uitgedrukt in functie van het rookgasdebiet. Dit zorgt ervoor dat de kost van de techniek relatief gezien even duur is onafhankelijk van het vermogen van de installatie. Dit lijkt tegenstrijdig met wat tijdens gesprekken met fabrikanten en leveranciers wordt vermeld.

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
Droog-sorbent injectie (dieselmotoren)Ja 1
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect

1 Droog-sorbent injectie is enkel BBT voor dieselmotoren op residuele brandstoffen (alle vermogens) en installaties op gasolie verwarming <20 MWth en >2000 draaiuren.