Halfnatte wasser (dieselmotoren)
Beschrijving
Bij halfdroge kalksorptie wordt SO2 (ook HCl en HF) uit de rookgassen verwijderd door ze in contact te brengen met een wasvloeistof waarin de reagentia zijn opgelost of gesuspendeerd. Het reactieproduct dat zo ontstaat is droog waardoor voorziening voor waswaterbehandeling onnodig worden.
Technische haalbaarheid
Geen van de gesproken leveranciers maakt gebruik van halfnatte wassing[1] voor verwijdering van SO2 op installaties tot 50 MWth.
Milieuvoordeel
De werkingsgraad voor de verwijdering van SO2 ligt tussen 85 en 90%, >90% voor HCl en >85% voor HF.
Economische haalbaarheid
Investeringskost[2] (€/1000 m³/h) |
Operationele kost (€/1000 m³/h) |
Energie kWh/1000 m³/h |
Opmerking |
Bron |
±100 €/kWth |
0,15 cent/kWth |
|
Vb. in studie: 30 MWth: ±2000000 EUR |
Goovaerts et al, 2002 |
11000 |
In EURO per jaar: 20000 + (400xflow/1000) + kosten adsorptiemiddel: 12 ton/1000 m³/h @ 60 €/ton |
/ |
|
Infomil |
[2] Investeringskost uitgedrukt in functie van het rookgasdebiet. Dit zorgt ervoor dat de kost van de techniek relatief gezien even duur is onafhankelijk van het vermogen van de installatie. Dit lijkt tegenstrijdig met wat tijdens gesprekken met fabrikanten en leveranciers wordt vermeld.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Waterverbruik | Afvalwater | Lucht | Bodem | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Chemicaliën | Globaal - milieu | Economisch |
Halfnatte wasser (dieselmotoren) | + | 0 | 0 | + | - | - | + | 0 | - | 0 | 0 | +/- | 1 | Nee |
- Legende
- -Negatief effect
- 0Geen/verwaarloosbare impact
- +Positief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect
1 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “--“ dieselmotoren op gasolie verwarming (extra) “-/--“ dieselmotoren op residuele brandstoffen