Halfnatte wasser (dieselmotoren)

Beschrijving

Bij halfdroge kalksorptie wordt SO2 (ook HCl en HF) uit de rookgassen verwijderd door ze in contact te brengen met een wasvloeistof waarin de reagentia zijn opgelost of gesuspendeerd. Het reactieproduct dat zo ontstaat is droog waardoor voorziening voor waswaterbehandeling onnodig worden.

Technische haalbaarheid

Geen van de gesproken leveranciers maakt gebruik van halfnatte wassing[1] voor verwijdering van SO2 op installaties tot 50 MWth.

Milieuvoordeel

De werkingsgraad voor de verwijdering van SO2 ligt tussen 85 en 90%, >90% voor HCl en >85% voor HF.

Economische haalbaarheid

Investeringskost[2]

(€/1000 m³/h)

Operationele kost

(€/1000 m³/h)

Energie

kWh/1000 m³/h

Opmerking

Bron

±100 €/kWth

0,15 cent/kWth

 

Vb. in studie:

30 MWth: ±2000000 EUR

Goovaerts et al, 2002

11000

In EURO per jaar:

20000 + (400xflow/1000) + kosten adsorptiemiddel:

12 ton/1000 m³/h @ 60 €/ton

/

 

Infomil




[2] Investeringskost uitgedrukt in functie van het rookgasdebiet. Dit zorgt ervoor dat de kost van de techniek relatief gezien even duur is onafhankelijk van het vermogen van de installatie. Dit lijkt tegenstrijdig met wat tijdens gesprekken met fabrikanten en leveranciers wordt vermeld.

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischWaterverbruikAfvalwaterLuchtBodemAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikChemicaliënGlobaal - milieuEconomisch
Halfnatte wasser (dieselmotoren)Nee
  • Legende
  • -
    Negatief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbare impact
  • +
    Positief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect

1 Kostenhaalbaarheid en –effectiviteit zijn afhankelijk van de grootte van de motor en de draaiuren: “--“ dieselmotoren op gasolie verwarming (extra) “-/--“ dieselmotoren op residuele brandstoffen