Energie
De traditionele aandacht voor energiebesparing bij de productie van asfalt heeft al geleid tot een efficiënte industrie. In Nederland bleek uit de resultaten van de Meerjarenafspraak energiebesparing dat verdere besparingen zonder ingrijpende aanpassingen van de technieken heel moeilijk bereikbaar zullen zijn. Met de ontwikkeling van technieken als schuimbitumen, waarbij asfalt bij veel lagere temperaturen kan worden geproduceerd (zie paragraaf 4.3.23), zijn aanzienlijke extra besparingen in zicht gekomen. Voorwaarde blijft dat de kwaliteit van het eindproduct aan de functionele specificaties, inclusief de duurzaamheid, voldoet.
Mogelijke maatregelen uit de hogervermelde paragrafen die ook impact hebben op het energieverbruik:
- 4.3.1: Code van goede praktijk maatregelen ter beperking van stofhinder, zoals het doordacht inrichten van het bedrijf en de opslagplaatsen voor materialen (hopen, silo’s en voorraadtrechters) om de transportbewegingen te beperken, vermindert ook het energieverbruik omdat er minder transportbewegingen nodig zijn;
- 4.3.3: Plaatsen van een windscherm rond het terrein. Een windafscherming rondom het tankenpark vermindert de afkoeling van de warme tanks door langsstromende koude winden;
- 4.3.11: Door de continue optimalisatie van het verbrandingsproces wordt onvolledige verbranding tegengegaan wat leidt tot brandstofbesparingen.
De droging van de granulaten is de meest energie-intensieve en kostelijkste stap in het asfaltproductieproces (grootteorde 350 MJ per ton asfalt).
De belangrijkste opties om te besparen op de energierekening zijn gelegen in:
- Beperking van het vochtgehalte in de mineralen en recyclagematerialen;
- Optimalisatie van het droogproces;
- Maatregelen voor de bitumentanks en andere verbruikers;
- Optimalisatie van de bedrijfsvoering met het beperken van het aantal starts en stops.
De maatregelen beschreven in paragraaf 4.5 hebben als hoofddoel het verminderen van het energiegebruik, maar een groot deel brengt ook reducties naar lucht met zich mee. Dit is in het bijzonder het geval voor:
- Overdekte opslag van minerale materialen en asfaltgranulaat (4.5.2);
- Isoleren van de droogtrommel(s) (4.5.3);
- Beperken van de lekluchthoeveelheid van de droogtrommel(s) (4.5.4);
- Isoleren van bitumentanks (4.5.5);
- Doordachte temperatuursturing van bitumentanks (4.5.7);
- Regelmatig onderhoud van bitumentanks (4.5.8);
- Elektrisch gestookte asfaltproductie (4.5.11).
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid | Impact op de keten | Globaal - milieu | Economisch |
Energie | |||||||||||||||||
Maatregelen voor het beperken van het vochtgehalte in de mineralen | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | - | Ja |
Overdekte opslag van minerale materialen en asfaltgranulaat | + | + | 0 | 0 | + | 0 | + | + | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | --/- | vgtg 1 |
Isoleren van de droogtrommel(s) | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | + | 0 | + | + | Ja |
Beperken van de lekluchthoeveelheid van de droogtrommel(s) | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | + | 0 | + | 0 | 0 | + | + | Ja |
Isoleren van de bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0/+ | 0 | 0/+ | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
Doordachte opstelling van bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
Doordachte temperatuursturing van bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | + | Ja |
Regelmatig onderhoud van bitumentanks | + | + | + | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | + 2 | Ja |
Optimaal benutten van productiecyclus | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
Energie-efficiëntie verhogen van elektromotoren | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
Elektrisch gestookte asfaltproductie | - | + | 0 | 0 | - | 0 | 0 | + | 0 | + | 0 | + | + | 0 | + | - | Nee |
Waterstof gestookte asfaltproductie | - | + | -/0 | 0 | - | 0 | 0 | + | 0 | + | 0 | - 3 | + | 0 | -/+ | -- | Nee |
- Legende
1 De techniek vraagt een grote initiële investering. Op basis van de financiële en bedrijfsspecifieke toestand is het aangewezen om de techniek in te zetten.
2 Op de lange termijn kan regelmatig onderhoud kostenbesparend werken door het vermijden van reparaties en het mogelijk stilleggen van producties.
3 Omwille van de lage thermische energie-inhoud van waterstof per eenheid volume, kan er netto meer energie verbruikt worden in vergelijking met een klassieke asfaltcentrale op aardgas.