Geurneutralisatie via toevoeging aan bitumen
Beschrijving
Er bestaan additieven voor bitumen om geur te neutraliseren. De hoeveelheid per lading is afhankelijk van het gebruikte product en ligt rond de 0,5 à 1 liter per 10.000 liter bitumen. Het additief wordt toegevoegd tijdens het lossen.
Toepasbaarheid
Er zijn geen technische beperkingen. Andere beperkingen op het vlak van toepasbaarheid zijn identiek aan de maatregel uit de vorige paragraaf 4.4.7.
Milieuvoordeel
Het doel is om de geur te maskeren. Het voordeel hierbij is dat dit aan het begin van het productieproces gebeurt waardoor de maskering over het gehele proces actief is. Zoals in paragraaf 4.4.7 beschreven, is bij het aanwenden van dergelijke middelen voorzichtigheid geboden. De gebruiker moet waakzaam zijn dat er door het toepassen van bepaalde parfums geen extra schadelijke stoffen geëmitteerd worden. Het gebruik van geurneutraliserende middelen kan op korte termijn een tijdelijke oplossing bieden, maar het is onwaarschijnlijk dat deze maatregel op lange termijn de klachten van omwonenden zal verminderen.
Financiële aspecten
Verbruikskosten voor het inzetten van de additieven zijn niet bekend.
Bronnen
(Leyssens, Verstappen, & Huybrechts, 2013)
(BVA, persoonlijke communicatie, 2021).
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid | Impact op de keten | Globaal - milieu | Economisch |
- Legende
1 De exploitant moet voldoende op de hoogte zijn van de samenstelling en de effecten van gebruikte producten om extra emissies te voorkomen.
2 Ervaringen uit de praktijk geven gemengde resultaten. Bij geurneutralisatie wordt de geur van asfalt gemaskeerd door een andere (minder hinderlijke) geur. Toch kan de geurhinder alsnog blijven bestaan omdat deze specifieke geur geassocieerd wordt met asfaltproductie en kan het bij omwonenden een vals gevoel van veiligheid opwekken.
3 Deze maatregel kan tijdelijk geïmplementeerd worden indien er sprake is van aanhoudende hinder.