Communicatie naar omwonenden

Beschrijving

De mate van hinder wordt, zoals beschreven in paragraaf 3.10.3, mede bepaald door sociaal-psychologische factoren zoals de voorspelbaarheid en de beheersbaarheid van de hinder. Hier kan deels aan worden tegemoetgekomen door de mensen die mogelijk hinder zullen ondervinden, tijdig te informeren en geïnformeerd te houden. Zo’n informatiecampagne kan gaan over fases van tijdelijke verhoogde productie en/of ongunstige meteorologische condities voor de dispersie van de afgassen die voor extra hinder kunnen zorgen. Daarnaast kan er ook gecommuniceerd worden over de manier waarop gehinderden meer informatie kunnen bekomen of waar men terecht kan met klachten.

De grootte van de groep waarmee gecommuniceerd wordt alsook hoe verregaand men wil communiceren, kan afgestemd worden op de mate van mogelijke hinder. Men kan, in geval van grote groepen, ook communiceren met organisaties die de potentieel gehinderden (omwonenden, …) vertegenwoordigen.

Mogelijke communicatiemiddelen zijn bijvoorbeeld:

  • Het informeren van de omwonenden over de verwachte geurhinder, mondeling of per brief;
  • Het houden van een voorlichtings- of een informatieavond in het plaatselijke buurthuis of -café;
  • Het openstellen van een website met informatie over de asfaltproductie eventueel voorzien van (real time) meetresultaten van emissies naar de lucht;
  • Het organiseren van bezoekersdagen op de asfaltcentrale onder het motto: laat zien wat je doet;
  • Het instellen van een klankbordgroep (producent, bevoegd gezag, omwonenden) die regelmatig bijeenkomt;
  • Het opstellen van een Q&A op de website van de gemeente waar de asfaltcentrale wordt uitgebaat. Een concreet voorbeeld van zo’n Q&A is terug te vinden op de website van de Nederlandse gemeente Stein: https://www.gemeentestein.nl/asfaltcentrale.
    Op deze pagina worden achtergrondinformatie, actuele ontwikkelingen en de meest gestelde vragen over de asfaltcentrale gedeeld. De pagina wordt met de tijd aangevuld met nieuwe ontwikkelingen en beschikbare informatie, en geïnteresseerden kunnen zich abonneren op de nieuwsbrief om blijvend geïnformeerd te worden. (Gemeente Stein, 2022)

Toepasbaarheid

De mate van inzetbaarheid van communicatiemiddelen is maatwerk. Het is onder andere afhankelijk van:

  • De omvang en de duur van de verwachte hinder;
  • Het aantal potentieel gehinderden;
  • De middelen die het bedrijf wil en kan inzetten, want het vergt natuurlijk wel tijd en inspanning van de exploitant.

Milieuvoordeel

De hinderervaring in de omgeving van de asfaltcentrale wordt beperkt door informatie over deze activiteiten te verspreiden.

Financiële aspecten

De kosten van deze maatregel zijn afhankelijk van het communicatiemiddel dat gebruikt wordt, de verspreiding (aantal omwonenden), en de personeelskost die voor dit doeleinde vrijgemaakt moet worden.

Een transparante en volledige communicatie naar omwonenden werkt bevorderend voor de goede relatie en verstandhouding tussen exploitant en omwonenden, en kan op de lange termijn wel kostenbesparend werken (vermijden van bezwaren op de (her)vergunning, mogelijke rechtszaken, enz.). Deze kostenbesparing is echter moeilijk kwantificeerbaar.

Bronnen

(Infomil, 2022)

(Gemeente Stein, 2022)

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluidImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Communicatie naar omwonendenvgtg 2
  • Legende

1 Deze maatregel kan op de lange termijn wel kostenbesparend werken (vermijden van bezwaren op de (her)vergunning, herhaaldelijke overleggen met buurtcomités, mogelijke rechtszaken, enz.). Deze kostenbesparing is echter moeilijk kwantificeerbaar.

2 Deze maatregel is BBT bij potentiële klachten.