Gebruik van een bitumenpomp bij het vullen van bitumentanks
Beschrijving
Bij de levering van bitumen kan het overbrengen van het bitumen beter gebeuren door verpompen dan via perslucht. Wanneer de tankwagen leeggeblazen wordt met perslucht via een compressor op de tankwagen, wordt een veel groter luchtvolume naar en uit de bitumenstockagetank verplaatst dan het volume van het inkomende bitumen.
Door de luchtverplaatsing tot een minimum te beperken komen er veel minder bitumendampen vrij. Bijkomend voordeel is dat er minder bitumen achter blijven in de leidingen en er minder wordt gemorst.
Toepasbaarheid
Er zijn geen technische beperkingen. Deze techniek wordt bij de meeste Vlaamse centrales toegepast.
Milieuaspecten
De techniek zorgt voor een beperking van VOS en geur-emissies.
Het energieverbruik zal licht toenemen omdat de leidingen naar en van deze pomp op temperatuur gehouden moeten worden en de pomp een kleine verbruiker is.
Ten opzichte van het gebruik van perslucht, zal het geluidsniveau door deze maatregel dalen.
Financiële aspecten
Om de bitumen te kunnen verpompen moet de asfaltcentrale zelf over een bijkomende bitumenpomp beschikken. De leidingen naar en van deze pomp moeten op temperatuur gehouden worden. Dit betekent een bijkomende investerings- en werkingskost.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Stof en geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Globaal - milieu | Economisch |
Gebruik van een bitumenpomp bij het vullen van bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | + | 0 | 0 | + | + | - | Ja |
- Legende
- +Positief effect
- 0/+Soms geen, soms positief effect
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/0Soms negatief, soms geen effect
- -Negatief effect