Inkapselen van laadstation van de vrachtwagens

De uitgang van de wachtsilo’s en het laadstation van de vrachtwagens kan omgeven worden door een behuizing en voorzien worden van een afzuiging. Om de bitumendampen die bij het laden van de vrachtwagens vrijkomen uit het warme asfalt (die eigenlijk beperkt in debiet zijn) te kunnen afzuigen moet een grote hoeveelheid lucht errond mee weggezogen worden. De afgezogen dampen kunnen via de schouw worden geëmitteerd of “naverbrand” worden in de droogtrommel.

Toepasbaarheid

Het voorzien van een behuizing van het laadstation van de vrachtwagens omvat een vrij grote ruimte die een deel van het bedrijfsterrein in beslag neemt. Deze ruimte wordt gebruikt als een soort sluis voor de vrachtwagens. Er moet minimaal 1 vrachtwagen volledig afgeschermd in kunnen. Dit zorgt voor een vertraging op de laadtijden aangezien de vrachtwagen moet wachten tot de ingang geopend is en na het binnenrijden gesloten is voordat het laden begint. Bij het uitrijden herhaalt deze cyclus zich aan de uitgang.

Milieuaspecten

Beperken van VOS- en geur-emissies.

Financiële aspecten

Een volledige omkasting veronderstelt een aanzienlijke investering, maar ook de capaciteit van de afzuigventilator en de ontstoffingsinstallatie moeten aangepast worden. Eventueel moet zelfs de diameter van de schoorsteen vergroot worden.

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemStof en geurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluid en trillingenGlobaal - milieuEconomisch
Inkapselen van laadstation van de vrachtwagensvgtg 1
  • Legende
  • +
    Positief effect
  • 0/+
    Soms geen, soms positief effect
  • 0
    Geen/verwaarloosbaar effect
  • -/0
    Soms negatief, soms geen effect
  • -
    Negatief effect

1 Deze maatregel kan geimplementeerd worden indien er sprake is van hinder.