Voorzien van vlotte en veilige verkeerscirculatie op de inrichting
Beschrijving
Waterstofopslag en -verdeelzuilen mogen zich niet in een directe verkeersstroom bevinden, b.v. toegang/uitgang naar het station, of in het verlengde van de verkeersstroom (inrit). Het ontwerp van het station moet de noodzaak van voertuigmanoeuvres tot een minimum beperken, voor zover mogelijk, om het risico op een onveilige situatie te verminderen, wanneer bijvoorbeeld een voertuig moet keren. Voertuigbeweging op het tankstation wordt duidelijk aangegeven door middel van tekens en markeringen. Er wordt ook aanbevolen een snelheidsbeperking te implementeren op het station.
Het opstellen van een verkeersplan is een middel om een vlotte en veilige verkeerscirculatie te realiseren. Dit plan wordt bij voorkeur opgesteld in de ontwerpfase van het tankstation en omvat scheiding van functies (lossen van waterstof, verdelen, lopen, rijden, parkeren, opslaan, rijrichtingen) met bij voorkeur eenrichtingsverkeer, rechts rijden vrijwaren, vermijden van kruisingen, voorrangsregels, rijgebieden met vastgelegde minimumbreedte, rijsnelheden, aansluiten bij de wet- en regelgeving voor de openbare weg.
Verder zal bij het aanleveren van waterstof via tankwagens, cilinder- of tubetrailers, en batterijvoertuigen voldoende ruimte ter beschikking zijn voor een vlotte en veilige aflevering. Dit geldt eveneens voor tankwagens, cilinder- of tubetrailers die tijdelijk (een paar uur of in sommige gevallen een paar dagen) aangesloten worden op het waterstoftankstation. De ‘ruimte’ is breed gedefinieerd en omvat o.a. op- en afritten naar en van het waterstoftankstation, alsook de plaats die deze voertuigen nodig hebben om op het tankstation zelf te kunnen parkeren en manoeuvreren.
Toepasbaarheid
Het voorzien van een vlotte en veilige verkeerscirculatie op de inrichting is algemeen toepasbaar.
Voordeel voor milieu/veiligheidsniveau
Een verkeersplan helpt incidenten door aanrijding van andere voertuigen en installatieonderdelen te voorkomen en schade te minimaliseren indien er toch een (verkeersgerelateerd) incident zou plaatsvinden.
Een verkeersplan houdt ook rekening met evacuatiemogelijkheden en vrije toegang voor de hulpdiensten in geval van calamiteiten. De maatregel is niet direct te linken aan een veiligheidsfunctie, maar heeft impact op o.a. VF3 “beperking van accidentele vrijzettingen”, of in dit geval meer bepaald het vermijden van een mechanische impact met een catastrofale breuk tot gevolg.
Een verkeersplan is een pure organisatorische veiligheidsmaatregel, en kan bijgestaan worden door het fysisch afschermen van gevoelige installatieonderdelen.
Financiële aspecten
Het opmaken en communiceren (signaleren) van een verkeersplan kost in verhouding tot de totale kost van (exploitatie) van een installatie weinig.
De kostprijs van een verkeersplan is afhankelijk van de grootte van de exploitatie, de complexiteit van de infrastructuur, de reeds aanwezige risico’s, de reeds aanwezige informatie, de uitvoering van het plan, het aandeel in de uitwerking, …
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Lucht | Energie - rendement | Geluid en trillingen | Overige | Globaal - milieu | Externe veiligheid | Economisch |
Voorzien van vlotte en veilige verkeerscirculatie op de inrichting | + | + | + | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
- Legende