Gebruik van een bitumenpomp bij het vullen van bitumentanks
Beschrijving
Bij de levering van bitumen kan het overbrengen van het bitumen beter gebeuren door verpompen dan via perslucht. Wanneer de tankwagen leeggeblazen wordt met perslucht via een compressor op de tankwagen, wordt een veel groter luchtvolume naar en uit de bitumenopslagtank verplaatst dan het volume van het inkomende bitumen.
Door de luchtverplaatsing tot een minimum te beperken komen er veel minder bitumendampen vrij. Een bijkomend voordeel is dat er minder bitumen achter blijven in de leidingen en er minder wordt gemorst.
Toepasbaarheid
Er zijn geen technische beperkingen. Deze techniek wordt bij de meeste Vlaamse centrales toegepast.
Milieuaspecten
De techniek zorgt voor een beperking van VOS- en geuremissies.
Het energieverbruik zal licht toenemen omdat de leidingen naar en van deze pomp op temperatuur gehouden moeten worden en de pomp een kleine verbruiker is.
Ten opzichte van het gebruik van perslucht, zal het geluidsniveau door deze maatregel dalen.
Financiële aspecten
Om het bitumen te kunnen verpompen moet de asfaltcentrale zelf over een bijkomende bitumenpomp beschikken. De leidingen naar en van deze pomp moeten op temperatuur gehouden worden. Dit betekent een bijkomende investerings- en werkingskost.
Bronnen
(Leyssens, Verstappen, & Huybrechts, 2013)
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid | Impact op de keten | Globaal - milieu | Economisch |
Gebruik van een bitumenpomp bij het vullen van bitumentanks | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | + | - | Ja |
- Legende