Gebruik van een dampretoursysteem bij het vullen van bitumentanks

Beschrijving

Een dampretoursysteem kan gebruikt worden bij het vullen van bitumentanks om te voorkomen dat dampen van de inhoud van de tank ontsnappen naar de omgeving. Het dampretoursysteem werkt door een vacuüm te creëren in de tank voordat deze wordt gevuld met bitumen. Dit vacuüm trekt de dampen die vrijkomen bij het vullen terug in de tankwagen, waardoor ze niet in de atmosfeer terechtkomen.

Toepasbaarheid

Om dit te realiseren dient de asfaltcentrale en de bitumenleverancier over de nodige aanpassingen aan het laad- en lossysteem te beschikken. De asfaltcentrale zelf heeft hierdoor niet de volledige controle over het gebruik van deze techniek en is deels afhankelijk van de leverancier. Zo dient de vrachtwagen uitgerust te zijn met een vacuümsysteem en een aanzuigpijp die specifiek zijn ontworpen voor het gebruik van zo’n systeem. Het vacuümsysteem zuigt de dampen terug in de tank en de aanzuigpijp is aangesloten op de tank om deze te kunnen ledigen. Bovendien moet de vrachtwagen ook uitgerust zijn met apparatuur om het vacuüm te creëren, zoals een compressor of een vacuümpomp. Tenslotte dient opgemerkt te worden dat de specificaties van het dampretoursysteem kunnen variëren afhankeljk van de grootte en het type bitumentank.  

De sector geeft aan dat een dampretoursysteem niet courant wordt toegepast bij de levering van bitumen, mede omdat niet alle vrachtwagens hiervoor uitgerust zijn.

Milieuaspecten

De hoeveelheden bitumen die jaarlijks geleverd worden aan asfaltcentrales zijn niet zo groot en bitumen is niet zo vluchtig als bv. benzine geleverd door benzinetankstations.

Volgens (Infomil, 2012) is de maatregel in staat om de geur emissies ten gevolge van het verladen van bitumen tot vrijwel nul te reduceren.

Deze techniek is een minderwaardig[1] alternatief voor 4.3.18 Gebruik van actiefkoolfilters voor bitumentanks.

Financiële aspecten

De kosten-efficiëntie van deze maatregel is niet zo groot als bv. een dampretoursysteem bij de benzinetankstations, maar de maatregel is wel effectief.

Bronnen

(Leyssens, Verstappen, & Huybrechts, 2013)

(Infomil, 2012)



[1] Indien de verplichting tot dampretour niet voor alle sectoren geldt (wat niet het geval is voor verladen van bitumen), worden de dampen wel gecapteerd in de tankwagen, maar kunnen deze bij een volgende belading van de tankwagen terug vrijkomen in de atmosfeer. In dit geval is er enkel een lokaal positief effect.

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluidImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Gebruik van een dampretoursysteem bij het vullen van bitumentanksNee 1
  • Legende

1 De techniek is geen BBT, omdat het een minderwaardig alternatief is voor 4.3.18.