Minimaliseren van het aandeel fijne fractie in het asfaltgranulaat

Beschrijving

In het onderzoek van VBW (2021) is vastgesteld dat het aandeel fijne fracties in het asfaltgranulaat een negatief effect heeft op de benzeenemissies. Wanneer het asfaltgranulaat wordt opgewarmd/verwerkt zonder de aanwezigheid van fijne fracties, wordt de benzeenemissie verminderd ten opzichte van asfaltgranulaat waar fijne fracties nog aanwezig zijn. Dit komt doordat kleine fracties sneller opwarmen en een hogere piektemperatuur bereiken, waardoor er meer benzeen wordt geproduceerd. Fijne deeltjes hebben in vergelijking met hun massa een relatief groot oppervlak, waardoor de temperatuurstijging bij het opwarmen sneller verloopt. Daarnaast kunnen fijne fracties in de trommel zweven, wat leidt tot intensiever vlamcontact. Grovere of grotere deeltjes hebben daarentegen een relatief klein oppervlak ten opzichte van hun massa, waardoor de temperatuurstijging trager verloopt en de piektemperatuur beperkt wordt. Door enkel grovere deeltjes asfaltgranulaat (> 5 mm) te verwerken, zal enerzijds de piektemperatuur lager liggen en anderzijds zal het aantal deeltjes dat zeer warm wordt kleiner zijn. Er bestaan enkele technieken om het aandeel fijne fracties te beperken, zoals o.a.:

  • Uitsluitend verwerken van niet gebroken freesmateriaal;
  • Fijne fractie uitzeven en briketteren;
  • Asfaltgranulaat zeven en schuren;
  • Verkruimelen ipv breken van het freesasfalt/asfaltpuin d.m.v. een granulator: door het breekproces aan te passen (zogenaamd “verkruimelen”) worden de stukken “losgetrokken” ipv gebroken, waardoor minder fijn materiaal wordt geproduceerd. (BVA, persoonlijke communicatie, 2021);
  • Fijn materiaal (< 5mm) via de koude weg en grover materiaal (5-20 mm) via de paralleltrommel sturen, zodat minder fijne deeltjes in contact komen met de vlam[1].

Een eerste beperking van deze maatregel is het ontstaan van een bijkomende afvalstroom (de niet-gebruikte fijne fractie), waarvoor een oplossing noodzakelijk is. Een tweede nadeel betreft het verhoogde materiaalgebruik, aangezien de fijne fractie het meeste bitumen bevat. Deze fractie hecht zich bij voorkeur aan de vulstof, die, in combinatie met het bitumen, het daadwerkelijke bindmiddel vormt. De minimalisatie van de fijne fractie, bijvoorbeeld door verwijdering, vermindert de aantrekkelijkheid van asfaltrecycling. Dit komt doordat de bitumenfractie in het asfaltgranulaat het meest waardevol is voor recycling. Hierdoor wordt de besparing op nieuw bitumen negatief beïnvloed. (Vakgroep Bitumeuze Werken (VBW), 2021)

Toepasbaarheid

Deze techniek is algemeen toepasbaar. Echter, het positieve effect van deze techniek zal groter zijn voor direct gestookte trommels, omdat de piektemperatuur hoger is in vergelijking met indirect gestookte trommels.

Milieuvoordeel

Minder productie en emissie van benzeen, voornamelijk bij direct gestookte trommels.

Daartegenover staat een hoger (nieuw) materialengebruik, omdat de fijne fractie relatief gezien de meeste bitumen bevat.

Financiële aspecten

De kostprijs is afhankelijk van de gekozen techniek. De prijs voor een granulator wordt geschat op ca. 500.000 € (de granulator vervangt hierbij een breekinstallatie dus de meerkost zal minder hoog zijn).

Bronnen

(BVA, persoonlijke communicatie, 2021)

(Vakgroep Bitumeuze Werken (VBW), 2021)



[1] Bij deze techniek moet de ‘thermische schok’ vermeden worden, die ontstaat door het grote verschil in temperatuur wanneer de twee materialen samen worden gebracht

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluidImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Minimaliseren van het aandeel fijne fractie in het asfaltgranulaatvgtg 3
  • Legende

1 Voornamelijk minder emissie van benzeen bij asfaltcentrales die directe opwarming toepassen.

2 Bij sommige technieken om het aandeel van de fijne fractie te minimaliseren (o.a. fijne fractie uitzeven, AG zeven en schuren) ontstaat een bijkomende afvalstroom.

3 Deze maatregel is BBT voor asfaltcentrales die directe opwarming toepassen.