Paralleltrommel met volledige scheiding van de verbrandingsgassen en granulaten (indirecte verwarming)

Beschrijving

Bij de huidige paralleltrommels dragen de verbrandingsgassen via direct contact warmte over op de asfaltkorrels in de trommel, waardoor ook bitumendampen met de gassen mee door de schoorsteen worden gestuurd. Bij een indirecte paralleltrommel is er totaal geen contact tussen het asfaltgranulaat en de rookgassen in de recuperatietrommel. Door de verbrandingsgassen langs de buitenzijde van de paralleltrommel te sturen, gebeurt er een indirecte overdracht van warmte via de trommelwand naar de asfaltgranulaten (zie ook Figuur 30).

 

De absolute scheiding tussen de verbrandingsgassen en het recyclage asfalt zorgt er ook voor dat de bitumenuitdamping vermindert, de bitumenkwaliteit van het asfaltgranulaat minder terugloopt en hierdoor ontstaat een kwaliteitsvoller warm asfaltgranulaat, waardoor het recyclage percentage verhoogd kan worden.

In de paralleltrommel ontstaan dampen die voornamelijk uit waterdamp bestaan met een kleine hoeveelheid bitumen. Deze kunnen ingezet worden om een voorverwarming van het asfaltgranulaat te bekomen en zorgen zo voor een reductie van het energieverbruik.

Figuur 31: Doorsnede HERA-systeem (VolkerWessels, 2022)

Figuur 32: Trommel van het HERA-systeem van KWS Infra in Rotterdam (NL) (Gerard, 2021)

Toepasbaarheid

Deze nieuwe technologie van indirecte verwarming van het asfaltgranulaat en warmteterugwinning bij de asfaltproductie is op laboratoriumschaal met succes getoetst. In 2011-2012 werd dit systeem op werkelijke schaal gebouwd in Nederland. In Vlaanderen wordt dit systeem niet gebruikt, voornamelijk wegens een te lage productiecapaciteit (maximum 80 ton/uur terwijl in Vlaanderen doorgaans tot 300 ton/uur geproduceerd wordt) en een te lage thermische efficiëntie.

Milieuaspecten

Vermijden van VOS- en geuremissies. Energiebesparingen zijn mogelijk tot 30% en verhoging van het percentage asfaltgranulaat in de productie van 70 – 100%.

Financiële aspecten

De kosten van de installatie zijn ongeveer 4,5 M€. Dit komt qua grootteorde overeen met de prijs van een volledige asfaltcentrale.

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischMateriaalAfvalwaterLuchtBodemGeurAfvalEnergie - elektriciteitsverbruikGeluidImpact op de ketenGlobaal - milieuEconomisch
Paralleltrommel met volledige scheiding van de verbrandingsgassen en granulaten (indirecte verwarming)Nee
  • Legende

1 In Vlaanderen wordt dit systeem niet gebruikt, voornamelijk wegens een te lage productiecapaciteit (maximum 80 ton/uur terwijl in Vlaanderen doorgaans tot 300 ton/uur geproduceerd wordt) en een te lage thermische efficiëntie.