Inkapselen van het laadstation van de vrachtwagens
Beschrijving
Door een behuizing om de uitgang van de wachtsilo’s en het vrachtwagenlaadstation te plaatsen, voorzien van een afzuiging, kunnen bitumendampen die vrijkomen bij het laden van warm asfalt (ondanks dat deze een beperkt debiet hebben) effectief worden afgezogen. Voor deze afzuiging is het nodig om een grote hoeveelheid lucht rondom de dampen mee te zuigen. De afgezogen dampen kunnen vervolgens via de schoorsteen worden uitgestoten of naverbrand in de droogtrommel.
Toepasbaarheid
Het inrichten van een behuizing rond het laadstation neemt een aanzienlijk deel van het bedrijfsterrein in beslag en fungeert als een soort sluis voor vrachtwagens. Er moet ruimte zijn voor ten minste één vrachtwagen om volledig afgeschermd te worden. Dit leidt tot vertraging in de laadtijden, aangezien de vrachtwagen moet wachten tot de ingang opent en na binnenrijden weer sluit alvorens met laden te beginnen. Dit proces herhaalt zich bij het verlaten van de behuizing.
Milieuaspecten
Beperken van VOS- en geuremissies.
Financiële aspecten
Een complete omkasting vergt een aanzienlijke investering. Daarnaast dienen de capaciteit van de afzuigventilator en de ontstoffingsinstallatie aangepast te worden. Mogelijk is zelfs een vergroting van de schoorsteendiameter noodzakelijk.
Bronnen
(Leyssens, Verstappen, & Huybrechts, 2013)
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Materiaal | Afvalwater | Lucht | Bodem | Geur | Afval | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid | Impact op de keten | Globaal - milieu | Economisch |
Inkapselen van het laadstation van de vrachtwagens | + | + | 0 | 0 | + | 0 | 0 | + | 0 | + | 0 | 0 | 0 | 0 | + | - | Ja |
- Legende