Aflevering d.m.v. een vaste verdeelarm
Beschrijving
Een vaste constructie waarop een slang permanent is bevestigd en beweegbaar is (voorbeeld, zie Figuur 27), wordt voor verschillende overslagprocessen gebruikt. In de maritieme sector is deze techniek het vaakst gebruikt. Een arm vergemakkelijkt immers de koppeling met tankinlaat van een groot schip.
Figuur 27: Voorbeeld van een vaste laadarm voor bunkering (Skangas, 2015)
Toepasbaarheid
Laadarmen kan je zowel op vaste landinstallaties als op bunkerschepen installeren (Jan Van Houwenhove, Vlaams LNG Platform, persoonlijke communicatie, Jan Van Houwenhove, 24 augustus 2017).
Vaste laadarmen worden op heden voornamelijk gebruikt bij bunker- en (vrachtwagen)laadstations, of om LNG-voerende of -varende schepen te lossen, te laden of te bunkeren.
De arm wordt niet ingezet voor tanken (verdelen naar brandstoftank) van vrachtwagens.
Een vaste laadarm kan technisch gezien echter bij elke vorm van samenbouw geplaatst worden, maar wordt in de praktijk enkel gebruikt voor vaste bunkerstations omwille van de grote overslagdebieten. De diameter van de verdeelslang is groter. Dit maakt de slang zwaarder en dus moeilijker handmatig te manipuleren. Een arm komt hieraan tegemoet.
Voordeel voor het veiligheidsniveau
In de praktijk worden verschillende overslagprocessen nog frequent uitgevoerd door koppeling van de leverende tank aan de ontvangende tank met een losse slang, bijvoorbeeld bij bunkering van een schip door een vrachtwagen. Aan een vaste laadarm wordt t.o.v. een losse slang een lagere faalfrequentie (factor 10 lager dan een flexibele slang) toegekend doordat de slang minder slijtage door gebruik ondervindt. De slang zit vast in de constructie en wordt daardoor minder blootgesteld aan externe impact waardoor de kans op schade (bv. microscheurtjes) kleiner is.
Er kunnen door middel van een vaste arm grotere verlaaddebieten gehaald worden, omdat hierin (zwaardere) slangen met een grotere nominale diameter bevestigd kunnen worden zonder dat dit een negatieve weerslag op de hanteerbaarheid heeft. Het verhoogde debiet zorgt voor een kortere overslagtijd t.o.v. een losse slang, wat op zich een positieve impact op de interne en externe veiligheid creëert. Wanneer de slang toch zou lekken of breken, is de potentiële impact dan weer groter door dit grotere overslagdebiet.
De koppeling- en ontkoppelingsprocedure voor een vaste laadinstallatie is sneller en efficiënter, en de monitoring van de overslagoperatie is gemakkelijker.
Financiële aspecten
De kost van een vaste laadarm varieert o.a. naargelang het type (capaciteit, grootte, …). De relatieve meerprijs stijgt uiteraard naargelang de doorzet van het type samenbouw daalt: voor de belading van een LNG-tankstation (dus voor het vullen van de LNG-opslagtank) is de investering relatief groter dan voor de verdeling van LNG naar ontvangende schepen in een bunkerstation, dat doorgaans grotere volumes doorzet en dus een hogere omzet heeft. De meerprijs van de vaste laadarm kan geplaatst worden tegenover een hogere overslagefficiëntie, wat vooral een argument is bij laad- of bunkerstations. Een tankstation zal immers niet continu beladen moeten worden en de vaste laadarm is bij dergelijke samenbouw veel minder vaak in gebruik. Voor de doorzethoeveelheden die verwacht worden bij een vast bunkerstation met een opslagcapaciteit binnen de scope van deze BBT-studie is de meerkost hoog ten opzichte van de meerwaarde.
Vaste laadarmen (met toebehoren) zijn beschikbaar vanaf 600.000 euro, maar een realistische inschatting van de CAPEX is 800.000 euro (Jan Van Houwenhove, Vlaams LNG Platform, persoonlijke communicatie, Jan Van Houwenhove, 24 augustus 2017).
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Lucht | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Overige | Globaal - milieu | Externe veiligheid | Economisch |
- Legende
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/--Negatief of zeer negatief effect
- -Negatief effect
- +/--Positief of zeer negatief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect
- +/0Positief of geen/verwaarloosbaar effect
- +Positief effect
1 Bij een truck-to-ship bunkering en verdeelinstallatie voor voertuigen is een vaste laadarm niet BBT, omwille van niet kosteneffectief.
2 Bij een vast bunkerstation kan een vaste laadarm wel BBT zijn, maar doorgaans niet voor de doorzethoeveelheden die verwacht worden bij een vast bunkerstation met een opslagcapaciteit binnen de scope van deze BBT-studie, zijnde <200 ton. Indien ten gevolge van de opslagcapaciteit, doorzet, leidingdiameters, of andere risicobepalende factoren van de afleverinstallatie, de risicoafstandsregels niet gerespecteerd kunnen worden zonder vaste laadarm, kan een vaste laadarm wel BBT zijn. Dit is op bedrijfsniveau te beoordelen.