Voorzien van maatregelen voor toezicht & toegang(controle)
Beschrijving
Het toezicht houden op de goede (en dus milieuvriendelijke en veilige) werking van de exploitatie is een maatregel die, afhankelijk van de invulling, technisch en/of organisatorisch kan zijn.
Het garanderen van toezicht door aanduiding van verantwoordelijkheden bij de klant en eventuele aanwezige medewerkers van de exploitatie is organisatorisch en dient vastgelegd in procedures.
Toezicht kan evenwel ook gerealiseerd worden door gebruik te maken van automatische detectoren (zie ook Voorzien van lekdetectie). Dan krijgt de maatregel ook een technisch karakter. Het is aangewezen een combinatie van technische en organisatorische maatregelen te nemen, net zoals bij andere technische maatregelen die enkel doeltreffend zijn mits goede afstelling, onderhoud, … wat onder organisatorische maatregelen valt.
Het doel van toezicht op de inrichting is om bij te dragen aan de goede werking van de exploitatie door continu zicht te kunnen hebben op de inrichting en eventuele onregelmatigheden om zo onmiddellijk te kunnen reageren wanneer de omstandigheden op de inrichting dit vereisen. Het gaat erom door toezicht bij te dragen aan de voorkoming en bestrijding van calamiteiten. Indien geen toezicht wordt gehouden, moet de afleverinstallatie zijn geblokkeerd.
Toezicht houden op de toestand en het correcte gebruik van de inrichting waar LNG getankt, verladen, opgeslagen, geproduceerd, … wordt, kan op verschillende manieren gebeuren.
Enerzijds is er het toezicht houden door de exploitant of beheerder van de inrichting. Dit kan door een permanente aanwezigheid van een opgeleide operator, permanent 24u/24u cameratoezicht door een externe bewakingsfirma. Ook een automatische melding aan de exploitant (bv. op zijn/haar smartphone) of de door hem aangeduide persoon in geval van een onregelmatigheid op de exploitatie. Een onregelmatigheid kan bijvoorbeeld een bewegingsdetectie via de camera zijn, een signaal door een gas- of temperatuurdetector, … Een combinatie van voorgaande middelen is ook mogelijk om het voormelde doel te bereiken. De toezichthouder krijgt instructies over het veilig bedienen van de afleverinstallatie en het uitvoeren van de vereiste handeling uit de noodprocedure in geval van calamiteiten (zie ook titel Opleiden van belanghebbenden). Indien de inrichting bij normale operaties onbemand is, bestaan er systemen zodat de operator of een daartoe aangeduide bevoegde persoon op elk moment de processen in het station kan monitoren. Hiervoor zijn online controle-, detectie-, en alarmeringssystemen vereist.
Daarnaast kan ook een opgeleide afnemer van LNG of een chauffeur van een tankend voertuig toezicht houden. Een toezichthouder wordt in PGS 33-1 als een persoon beschouwd die instructies heeft gehad over het veilig bedienen van de afleverinstallatie en het uitvoeren van het noodplan in geval van calamiteiten. Dit kan de beheerder van de inrichting zijn of een afnemer, bijvoorbeeld een chauffeur. Voorwaarde is dat deze persoon instructies heeft gehad over het veilig bedienen van de afleverinstallatie en het uitvoeren van het noodplan in geval van calamiteiten (zie hiervoor ook Opleiden van belanghebbenden). Dit behoort bovendien administratief te worden vastgelegd en aantoonbaar te zijn, bv. door middel van toegangscontrole o.b.v. een identificatiesysteem. Indien deze toezichthoudende persoon het terrein verlaat, zou het afleveren niet meer mogelijk zijn zonder hernieuwde identificatie van een toezichthoudend persoon.
Het alarmerings- of notificatiesysteem (monitoringsysteem) en de operator zijn beschikbaar zolang de LNG-afleverinstallatie operationeel is. Bij wegvallen van de verbinding tussen de LNG-afleverinstallatie krijgt de operator een alarm. De operator zorgt in dat geval direct voor lokale monitoring van de LNG-afleverinstallatie.
Bij een afleverinstallatie voor schepen is er een veilige toegang tot het schip beschikbaar van op de wal (HVA, 2016).
Voor iedere afleverinstallatie is een operator aangewezen die beschikt over de vereiste competenties om storingen die optreden tijdens het inwerking zijn van de LNG-afleverinstallatie, te kunnen interpreteren en mogelijk te kunnen verhelpen of op te volgen. Er is 24/7 een ter zake deskundig persoon (telefonisch) beschikbaar die:
- bekend is met de LNG-installatie en;
- de beschikking heeft over de actuele toestand van de LNG-installatie en;
- de beschikking heeft over actuele camerabeelden van de LNG-installatie en;
- de storingen en alarmen kan interpreteren en op kan volgen.
“Op een veilig toegankelijke plaats nabij de LNG-installatie zijn instructies aangebracht (eventueel in de sleutelkluis) met daarop het telefoonnummer waarop de hiervoor genoemde ter zake deskundige persoon bereikbaar is voor de hulpverleningsdiensten. Voor het in voorkomende gevallen ter plaatse verrichten van handelingen aan de installatie om de gevolgen van een ongewoon voorval/incident te beperken, is binnen 30 minuten na alarmering een ter zake deskundige ter plaatse. De opvolging van ongewone voorvallen en processtoringen moet goed geregeld zijn en vereist bijzondere aandacht zeker als daarbij sprake is van meerdere betrokken partijen. De ter zake deskundige is benodigd om bij alarmering door derden en direct na ontvangst van alarmen van de LNG-installatie in geval van ongewone voorvallen/incidenten de hulpverleningsdiensten te alarmeren en deze te voorzien van de informatie die benodigd is voor de gevaar inschatting en inzet door de hulpverleningsdiensten. Bij onbemande installaties zal deze informatie-uitwisseling en afstemming met de hulpverleningsdiensten in eerste instantie telefonisch plaats vinden. De hulpverleningsdiensten verrichtten in principe geen bedieningshandelingen aan de LNG-installatie met zijn vele onderdelen en afsluiters (behoudens het indrukken van de noodstop) en daarom is de opkomsttijd van de ter zake deskundige opgenomen.” (PGS 33-1, 2017)
Het is aangewezen de LNG-afleverinstallatie te voorzien met:
- een voorziening die aflevering slechts mogelijk maakt en de installatie vrijgeeft voor gebruik na identificatie van de gemachtigde/geregistreerde[47] afnemer;
- een voorziening die de gegevens van de aflevering registreert;
- een oproepknop, praatpaal of gelijkwaardige andere voorziening waarmee de beheerder of de operator kan worden opgeroepen en gecommuniceerd. Deze voorziening is nabij de verdeelzuil op een duidelijk zichtbare plaats aangebracht. De organisatie van het meldingssysteem is duidelijk en inzichtelijk vastgelegd door de beheerder;
- een noodstopvoorziening die de beheerder of de operator automatisch alarmeert. Bij een 'onbemand' station, waar de chauffeur van het LNG afnemende voertuig ook de taak heeft om toezicht te houden, is hij degene die de noodstop indrukt. Hiermee is in de organisatie van het meldingssysteem rekening gehouden.
- cameratoezicht.
Toepasbaarheid
Deze maatregel is toepasbaar voor elke inrichting waar overslag van LNG plaatsvindt (bv. tank- of bunkerstation). Het is aangewezen dat er bij elk overslagproces (laden, lossen, tanken) een persoon ter plaatse toezicht houdt op het proces. Deze toezichthouder kan de exploitant, een opgeleide medewerker of een chauffeur zijn.
Het toezicht op de exploitatie tijdens de periodes dat er geen overslagproces plaatsvindt, kan volledig op afstand gebeuren door technische hulpmiddelen zoals camera’s.
Voordeel voor milieu/veiligheidsniveau
Toezicht zal ervoor zorgen dat afwijkingen van een correcte veilige en milieuvriendelijke werking van de inrichting snel opgemerkt worden en er een gepaste reactie op kan volgen. Toezicht kan, in het geval dit bv. door een tankende vrachtwagenchauffeur wordt gerealiseerd, ook een sensibiliserend effect hebben omtrent de risico’s van het werken met LNG. Er wordt immers een expliciete verantwoordelijkheid bij de toezichthouder gelegd.
Financiële aspecten
De kosten die verbonden zijn aan het toezicht variëren naargelang de invulling ervan. Permanente aanwezigheid van een operator is duur in arbeidsuren, maar kan dan gecombineerd worden met andere taken zoals tankservice of een shop. Camera’s en de bijhorende monitoringsdiensten dienen tot toezicht en veiligheid en hebben ook een niet onaardige kost. Deze hangt o.a. af van de hoeveelheid vereiste camera’s om de inrichting volledig in beeld te kunnen houden. Het geven van instructies aan gebruikers vraagt de nodige tijd, zowel van de uitbater van de inrichting als van de klant. Ook de bijhorende toegangscontrole en identificatiesysteem brengen een kost met zich mee.
[47] De exploitant garandeert dat afnemers de nodige opleiding (zie Opleiden van belanghebbenden) hebben genoten, en dat dezen geregistreerd zijn in een eigen lijst die deel uit maakt van de documentatie t.b.v. een managementsysteem voor risicobeheersing (zie Risicobeheersing m.b.v. een managementsysteem) Het Nationaal LNG Platform heeft een certificaat-systeem ontwikkeld waardoor kan gecontroleerd worden of de chauffeur die komt tanken een geldig certificaat heeft. Er is echter (nog) geen standaard om dit certificaat 'systematisch' te controleren, dus hierop kan door de exploitant een steekproefcontrole op worden gehouden.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Lucht | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Overige | Globaal - milieu | Externe veiligheid | Economisch |
Voorzien van maatregelen voor toezicht & toegang | + | + | + | + | + | + | + | + | 0 | + | + | + | Ja |
- Legende
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/--Negatief of zeer negatief effect
- -Negatief effect
- +/--Positief of zeer negatief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect
- +/0Positief of geen/verwaarloosbaar effect
- +Positief effect