Voorzien van mogelijkheid om LNG uit opslagtank te kunnen ledigen (nood/onderhoud)

Beschrijving

Het is van belang dat de exploitant voorbereid is op het nemen van de nodige maatregelen, zodat het ledigen eventueel op zeer korte termijn kan plaatsvinden (indien dit snel dient te gebeuren). Daarbij is het van belang om na te gaan of de onderstaande suggesties compatibel zijn met de uitvoering van de installatie in kwestie. Zo dient er bv. technische een mogelijkheid te zijn in het ontwerp van de installatie om LNG buiten de verdamper om uit de opslagtank te krijgen.

Tussen vulpunt en opslagtank zit doorgaans een terugslagklep, waardoor dit door  andere kleppen en leidingen omzeild (bypass) moet kunnen worden ingeval van noodzaak tot lediging van de opslagtank (bv. wanneer de fundering onder de opslagtank om één of andere reden onvoldoende dragend en onstabiel is geworden).

Er zijn verschillende mogelijkheden die toegepast kunnen worden. Eén ervan is om een ISO-container of een lege tankwagen voor transport van cryogene vloeistoffen te laten aanrijden en de inhoud van de opslagtank over te pompen in het tijdelijk recipiënt. Aangezien er echter vaak nog enkel met topvulling gewerkt wordt, is er onderaan soms geen aansluiting voorzien om een slang met pomp aan te kunnen koppelen.

De saturatiedruk van de trailer (voor korte afstanden 3 à 5 bar[74]) is lager dan die van de LNG-opslagtank (7 bar). De insteldruk van de trailer kan echter aangepast worden tot 20 bar om de ‘warme’ inhoud van een LNG-opslagtank naar een tankwagen/ISO-container over te kunnen slaan. Het voorzien van de correcte koppelstukken is hierbij van belang.

Gelet op de mogelijk te warme temperatuur van het LNG, is het vinden van een afzetplaats mogelijk niet evident. Toepassing als feedstock voor een L-CNG-installatie lijkt hierbij de meest interessante optie, zowel financieel als qua milieubescherming.

 

Toepasbaarheid

De maatregel is algemeen toepasbaar voor nieuwe installaties. Bij bestaande installaties moet i.f.v. het installatieontwerp bekeken worden hoe de snelle lediging van de LNG-opslagtank gerealiseerd kan worden.

 

Voordeel voor milieu/veiligheidsniveau

Bij grote aanpassingen of gepland onderhoud aan de LNG-installatie worden klanten bediend tot de tank (quasi) leeg is. Er zit dan evenwel nog steeds een restfractie in de opslagtank als gas opgeslagen. Dit achterblijvende gas kan (bv. als CNG) gevaloriseerd of (in het slechtste geval) verbrand d.m.v. een mobiele fakkelinstallatie (zie Gebruik van (mobiele) fakkelinfrastructuur) worden.

In situaties van nood (bv. dreigende overvulling), onverwachte herstelling, uit dienst stelling, of onderhoud aan een LNG-opslagtank is het van belang om de LNG-opslagtank te kunnen ledigen.

 

Financiële aspecten

Exacte prijsgegevens zijn niet teruggevonden, maar zullen relatief lager liggen ingeval bij installatieontwerp al rekening gehouden wordt met de noodzakelijkheid om de opslagtank te kunnen ledigen.

 



[74] De openingsdruk van de drukontlastingskleppen op de tankcontainers en tankwagens worden typisch afgesteld tussen 6 en 10 barg. Voor leveringen over relatief beperkte afstanden wordt de openingsdruk van de drukontlastingskleppen op tankwagens soms verlaagd tot 3 à 3,5 barg om een hogere vullingsgraad toe te kunnen laten.

 

Toon enkel technieken...
Aspecten
...op...
Beste beschikbare techniek
Milieuvriendelijke techniekTechnische aspectenMilieuaspectenBBT
BewezenAlgemeen toepasbaarInterne veiligheidKwaliteitGlobaal - technischLuchtEnergie - elektriciteitsverbruikGeluid en trillingenOverigeGlobaal - milieuExterne veiligheidEconomisch
Voorzien van mogelijkheid om LNG uit opslagtank te kunnen ledigen (nood/onderhoud)Ja
  • Legende
  • 0
    Geen/verwaarloosbaar effect
  • -/--
    Negatief of zeer negatief effect
  • -
    Negatief effect
  • +/--
    Positief of zeer negatief effect
  • +/-
    Soms een positief effect, soms een negatief effect
  • +/0
    Positief of geen/verwaarloosbaar effect
  • +
    Positief effect