Potentiaalverschillen tussen installatieonderdelen voorkomen
Beschrijving
Bij een overslaghandeling is het vereist om een potentiaalvereffening (elektrische verbinding met de aarde) via een aardingspunt tot stand te brengen. Het te tanken, of te lossen verplaatsbare recipiënt moet daarom zijn voorzien van 1 of meer metallische aansluitpunten als aardingspunt. Potentiaalverschillen tussen installatieonderdelen moeten voorkomen worden om een daaruit volgende ontsteking te voorkomen.
Vaste overslaginstallaties moeten daarom sowieso voorzien zijn van een aardingspunt. Bij LNG-verdeling aan schepen mag het (positief geladen) schip niet in verbinding staan met de (neutrale) ondergrond. De fenders tussen schip en wal zijn uit een niet-geleidend materiaal uitgevoerd.
Figuur 25: Drie achter elkaar liggende zwarte fenders uit niet-geleidend materiaal (Yokohama, s.d.)
Bij truck-to-ship bunkeroperaties moet de vrachtwagen geaard worden alvorens het bunkeren te starten. De vrachtwagen en het schip staan immers op een verschillende potentiaal. Er dienen ter voorkoming van ontstekingen door potentiaalverschillen ook isolerende flenzen op de betrokken installatieonderdelen voorzien worden.
Een isolatieflens of isolatiepakking is vervaardigd uit niet-elektrisch geleidend materiaal ter voorkoming van zogenaamde zwerfstromen door het voormelde potentiaalverschil tussen wal en schip.
Figuur 26: Aardingspunt voor de LNG-leverende vrachtwagen op de truck-to-ship (TTS) bunkerzone in Antwerpen
Er moet een aarding gerealiseerd zijn voordat een LNG-overslag kan starten.
Toepasbaarheid
Een aarding is algemeen toepasbaar, maar de uitvoering en handeling verschilt naargelang men een voer- dan wel vaartuig bevoorraad.
Bij verdeling van LNG aan vaartuigen vanuit een LNG-tankwagen wordt enkel de LNG- tankwagen geaard alvorens de overslaghandeling te starten.
Voordeel voor milieu/veiligheidsniveau
Door aarding en het gebruik van equipotentiaalverbindingen worden ontstekingen ten gevolge van een verschil in statische geladenheid van een voer- of vaartuig en de samenbouw voorkomen.
Financiële aspecten
De kost voor het voorzien van een aarding is klein in verhouding tot de totale investeringskost van de samenbouw.
Milieuvriendelijke techniek | Technische aspecten | Milieuaspecten | BBT | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bewezen | Algemeen toepasbaar | Interne veiligheid | Kwaliteit | Globaal - technisch | Lucht | Energie - elektriciteitsverbruik | Geluid en trillingen | Overige | Globaal - milieu | Externe veiligheid | Economisch |
Potentiaalverschillen tussen installatieonderdelen voorkomen | + | + | + | 0 | + | + | 0 | 0 | 0 | 0 | + | 0 | Ja |
- Legende
- 0Geen/verwaarloosbaar effect
- -/--Negatief of zeer negatief effect
- -Negatief effect
- +/--Positief of zeer negatief effect
- +/-Soms een positief effect, soms een negatief effect
- +/0Positief of geen/verwaarloosbaar effect
- +Positief effect